Delft 29 juli 1990

AANTAL NEDERLANDSE INZENDINGEN VOOR DE EUROPRIX MEER DAN VERDUBBELD

De tweede editie van de Europrix, een Europese wedstrijd voor multimedia diensten en producten, heeft zijn tweede mijlpaal bereikt: de jurering van de inzendingen. Een jury van 35 personen uit 23 landen met een gezamenlijke talenkennis van 19 talen heeft de 442 inzendingen uit 28 landen beoordeeld. Uit Nederland zijn 23 inzendingen ingestuurd.

Ten aanzien van vorig jaar is het totale aantal inzendingen verminderd. Vorig jaar, toen de Europrix voor de eerste keer werd gehouden, waren er 557 inzendingen tegenover 442 inzendingen dit jaar. Onduidelijk is of de daling te wijten is aan de online inschrijfprocedure en/of de verdubbeling van het inschrijfgeld van 150 euro naar 300 euro. De positieve effecten zijn echter, dat de kwaliteit van de inzendingen aanmerkelijk hoger is en dat er minder inzendingen per bedrijf zijn. De categorie voor multilinguale producten en diensten, die dit jaar voor het eerst is ingevoerd, kreeg 20 inzendingen, vnl. producten om talen te leren; de organisatoren hadden gehoopt dat ook bedrijfsproducten bijvoorbeeld voor export ingezonden zouden worden.

Het aantal inzendingen uit Nederland is meer dan verdubbeld. Vorig jaar werden 7 inzendingen uit Nederland geregistreerd, waarvan Quest 4 Europe van het Rotterdamse bedrijf WDS, Dutch Dynamic Media Design werd genomineerd. De verdubbeling van het aantal Nederlandse inzendingen is mede te danken aan de inzendingen door genomineerden voor de Broos Van Erpprijs en de interactieve SAM Awards. De promotie van de Europrix in Nederland wordt verzorgd door MIDASNET Nederland, een samenwerkingsverband van TNO-MET, TNO-STB, Eurinfo centra Nederland en Media Plaza ter bevordering van multimediadiensten en producten en werkt samen met MIDASNET Europa..

Tijdens de Frankfurter Buchmesse in oktober worden de genomineerden van de Europrix99 bekend gemaakt. Op 20 november worden tijdens een gala in Tampere (Finland) de prijzen uitgereikt.

Deel: ' Aantal Nederlandse inzendingen Europrix meer dan verdubbeld '