Den Haag, 18 januari 2000

AANTAL PROEFDIEREN IN NEDERLAND STIJGT NAAR RUIM 1 MILJOEN

DEN HAAG - In de Nederlandse laboratoria zaten in 1998 meer dan 1 miljoen proefdieren (exact 1.041.733 dieren). Een stijging met bijna 125.000 dieren ten opzichte van 1997. In totaal werden 674.353 dieren ook daadwerkelijk in proeven gebruikt. Directeur Marja Zuidgeest van de vereniging AVS Proefdiervrij noemt het gestegen aantal proefdieren "schandalig".

Voor het eerst sinds jaren is het aantal dierproeven in het onderwijs én het onderzoek naar giftige stoffen weer gestegen. Het onderzoek naar voedingsadditieven is zelfs verdrievoudigd. Een heel groot deel van de groei van het aantal proefdieren is te wijten aan de extra-fok. Laboratoria houden veel meer dieren op voorraad dan ze nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat voor een bepaalde proef alleen mannetjes gebruikt kunnen worden. Voor de vrouwtjesdieren is op dat moment geen belangstelling en zij worden gedood. Ook kost de nieuwe tak van wetenschap, genetische manipulatie, erg veel dierenlevens.

De groeiende belangstelling van onderzoekers voor onderzoek met genetische gemanipuleerde dieren zal ook de komende tijd tot een sterke stijging van het aantal proefdieren leiden. In 1998 was tien procent van het totaal aantal proefdieren genetisch veranderd (110.924 dieren).

Volgens de vereniging AVS Proefdiervrij faalt minister Borst van Volksgezondheid in haar beleid om het aantal proefdieren terug te dringen. Directeur M. Zuidgeest: "De minister dweilt met de kraan open. Aan de ene kant wordt nu eindelijk geïnvesteerd in alternatieven voor dierproeven, terwijl aan de andere kant genetische manipulatie steeds meer dierenlevens kost." AVS Proefdiervrij heeft tegen 5 biotechnologieprojecten beroepsprocedures lopen. Zuidgeest: "Wij zullen deze juridische procedures tot de hoogste instantie uitvechten."

Noot aan de redactie:

Meer informatie:
Vereniging AVS Proefdiervrij, Gevers Deynootweg 61, 2586 BJ Den Haag, e-mail info@proefdiervrij.nl
Marja Zuidgeest, directeur AVS Proefdiervrij, tel. 070 306 24 68 of 06 50 995 675
Annemieke Anneveldt, woordvoerder AVS Proefdiervrij, tel. 070 306 24 68

Deel: ' Aantal proefdieren in Nederland stijgt naar ruim 1 miljoen '