Van Morph tot Wallace en Gromit - de beste Britse tekenfilms, nu op een pc bij u in de buurt...

Aardman en AtomFilms zenden bekroonde korte films uit op het Internet

Amsterdam, 14 januari 2000 - Klassieke figuren zoals Morph en Rex the Runt zijn enkele van de favoriete tekenfilmfiguren die deze week hun debuut maken op het Internet. Dit gebeurt bij de introductie van een unieke service van AtomFilms op haar bekroonde entertainment-website: www.atomfilms.com. De toonaangevende Britse tekenfilmproducent Aardman werkt exclusief met AtomFilms samen bij de eerste presentatie van haar filmactiviteiten op het Internet, geheel gratis voor kijkers.

Door de 'spotlight' van Aardman te richten op www.atomfilms.com, komen de bekroonde Britse tekenfilms nu onder de aandacht van een wereldwijd publiek en krijgen online fans voor het eerst de kans om 24 uur per dag, 7 dagen per week alle films te bekijken waarmee Aardman één van Engeland's meest succesvolle en populaire productiebedrijven is geworden. De service gaat van start met een selectie uit de meest geliefde figuren van Aardman, waaronder Creature Comforts, Morph en Rex the Runt. Elke veertien dagen zullen er nieuwe films worden toegevoegd, inclusief stukken uit de met Oscars bekroonde Wallace en Gromit films van Nick Park.

"Onze samenwerking met AtomFilms biedt een unieke mogelijkheid om ons werk te laten zien aan een wereldwijd publiek", aldus Liz Keynes, hoofd van de afdeling Rechten en Licenties van Aardman. "Door gebruik te maken van het Internet zijn kijkers niet meer afhankelijk van wat tv-stations aanbieden als ze hun favoriete Aardman-films willen zien. Wallace en Gromit zijn wereldwijd bekend, maar het World Wide Web is een ideale manier om kijkers over de hele wereld kennis te laten maken met de diversiteit van de producten van Aardman - van Rex the Runt tot minder bekende figuren als 'Adam' en 'Pib and Pog'."

De site zal op roulatiebasis de meest populaire producties van Aardman van de afgelopen twee decennia laten zien, van korte tekenfilms tot reclamefilms. Hiermee kan het Britse publiek een nostalgische trip maken met episodes van Morph uit 1981 en de baanbrekende figuren uit Creature Comforts, ontwikkeld voor de reclamecampagnes van Heat Electric in 1989. Het enige dat de fans hoeven te doen is naar www.atomfilms.com gaan en op de film klikken die ze willen zien.

De site biedt niet alleen de mogelijkheid om de films te bekijken, maar kijkers kunnen ook een beoordeling of een recensie geven en de commentaren van andere fans lezen. Op de site zullen ook gegevens over elke film en informatie over Aardman te vinden zijn. Daarnaast kunnen mensen zich aansluiten bij een online gemeenschap van Aardman-fans en zijn er koppelingen naar andere Internet-sites waar Aardman-video's en DVD's worden aangeboden, waaronder natuurlijk naar de website van Aardman zelf: www.aardman.com.

"Aardman produceert films en figuren die het verdienen keer op keer weer te worden bekeken", meent Michael Comish, directeur van AtomFilms Europe. "Vóór de komst van het Internet moesten fans het hebben van incidentele tv-uitzendingen en video's als ze hun favoriete karakters wilden zien. Door de ervaring die AtomFilms heeft opgedaan met het uitzenden van korte kwaliteitsfilms via het World Wide Web, kan Aardman er nu zeker van zijn dat de fans hun creaties altijd en overal kunnen bekijken."

Over AtomFilms
AtomFilms is een toonaangevende, geavanceerde entertainment-onderneming die zich richt op het creëren van een grote markt voor korte films, animatiefilms en digitale media. Met haar trouwe steun aan onafhankelijke filmmakers en animators heeft AtomFilms een platform gerealiseerd voor artiesten die op zoek zijn naar mogelijkheden voor wereldwijde distributie. AtomFilms houdt zich bezig met het aanbieden en distribueren van een kwalitatief hoogstaande vorm van kort entertainment aan een wereldwijd publiek, en is duidelijk herkenbaar aanwezig op belangrijke Internet-sites, bij breedbandservices, televisie, luchtvaartmaatschappijen en home-entertainment-bedrijven. U.S. News & World Report heeft AtomFilms onlangs uitgeroepen tot "Best of the Web" voor online entertainment. PC Magazine noemde AtomFilms in 1999 één van de vijf beste entertainment-websites. AtomFilms is een onafhankelijk bedrijf dat is opgericht in 1998 en vestigingen heeft in Seattle, Los Angeles en London. Voor meer informatie over AtomFilms kunt u terecht op het Internet: http://www.atomfilms.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 Public Relations AtomFilms
Jeroen Breuer/Evelien van Waveren Fiona Deans