Persbericht - 30 september 1999

Abeltje van Ben Sombogaart wint TVFilmprijs

Abeltje van regisseur Ben Sombogaart en producent Burny Bos heeft donderdag 30 september de TVFilmprijs gewonnen. De voorzitter van de Raad van Bestuur van de NOS, dhr. G.J. Wolffensperger, overhandigde de prijs vanavond in de Winkel van Sinkel in Utrecht. De prijs bestaat uit een bedrag van ƒ 10.000,- en is ingesteld door de gezamenlijke publieke omroepen. De TVFilmprijs werd bepaald door een enquête onder de bezoekers van de TVFilmdag.

Het publiek kreeg vandaag de vijf genomineerde speelfilms voor het Gouden Kalf voor Beste Speelfilm en voor Beste Regie te zien. Behalve Abeltje werden in het Rembrandt Theater vertoond: The Delivery, regie Roel Reiné, Een vrouw van het Noorden, regie Frans Weisz, Missing Link, regie: Ger Poppelaars en Unter den Palmen, regie: Miriam Kruishoop.

De TVFilmdag werd georganiseerd door de publieke omroepen in samenwerking met het Nederlands Film Festival. De publieke omroep benadrukt met deze unieke dag zijn betrokkenheid bij de Nederlandse filmindustrie. Veel Nederlandse speelfilms en documentaires komen tot stand in samenwerking met de publieke omroep. In 1997 is 12,5 miljoen gulden uitgetrokken voor deze (co-)producties, terwijl dat bedrag in 1998 is opgelopen tot 20 miljoen.

Deel: ' Abeltje van Ben Sombogaart wint TVFilmprijs '