ABN AMRO



Amsterdam, 13 februari 2003

ABN AMRO gaat belangrijke dochters in Verenigde Staten en Europa rebranden

De Raad van Bestuur van ABN AMRO heeft vandaag bekendgemaakt dat zij een aantal belangrijke dochterondernemingen in de Verenigde Staten en Europa gaat rebranden. Het ABN AMRO logo, het bekende groen-gele schild, wordt wereldwijd het gemeenschappelijke element van de verschillende merken binnen de groep. Het logo zal worden gebruikt in combinatie met bestaande lokale namen als LaSalle Bank en Standard Federal Bank in de Verenigde Staten, Hoare Govett in Engeland, Alfred Berg in Scandinavië en de private banken NSMD in Frankrijk en Delbrück in Duitsland. Bovendien zal de naam ABN AMRO deel uitmaken van het nieuwe beeldmerk (voorbeelden hiervan vindt u in de bijlage). Meer dochterondernemingen zullen in de volgende fase van het proces voor rebranding in aanmerking komen.

Deze rebranding is in lijn met de wijze waarop ABN AMRO zich in Nederland presenteert. Daarin zal dan ook niets veranderen.

Het nieuwe beeldmerk voor de betreffende dochters vergroot hun herkenbaarheid als onderdelen van dezelfde groep die dezelfde waarden en business principles hanteren. De stroomlijning van de diverse beeldmerken onderstreept de synergie tussen de strategische business units van ABN AMRO. Het stelt hen in staat te over en weer te profiteren van marketing inspanningen en behaalde successen.

De nieuwe opzet van het beeldmerk weerspiegelt ons respect voor de markten waarin wij actief zijn, en onze doelstelling om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de wensen van onze klanten. De sterke lokale merknamen vertegenwoordigen een grote marktwaarde en zijn lokaal een vertrouwd begrip. Voor onze medewerkers creëert de vernieuwde beeldmerkstrategie een sterkere band met ABN AMRO terwijl tegelijkertijd de sterke identificatie met de lokale omstandigheden en klanten behouden blijft.

De introductie van deze beeldmerkstrategie volgt het model dat na de acquisitie van Banco Real in 1998 werd toegepast. Toen werd besloten om de naam ABN AMRO, ons groen-gele schild en de bestaande naam van Banco Real in één nieuw beeldmerk te integreren. Deze benadering bleek in Brazilië een groot succes.

De rebranding van de hierboven genoemde dochters in Europa en de Verenigde Staten zal eind 2003 volledig zijn doorgevoerd. Door middel van een internationale mediacampagne zal de herkenbaarheid van het groen-gele schild verder worden versterkt. Doordat de merknaam voor de activiteiten in Nederland en Brazilië en de meeste onderdelen van de strategische business unit Wholesale Clients al in overeenstemming is met het nieuwe beeldmerkbeleid blijven de kosten van de rebranding, inclusief advertenties en commercials, beperkt tot EUR 75 mln.

Dolf Collee, lid van de Raad van Bestuur, zal de introductie van het nieuwe beeldmerkbeleid aansturen. "Met dit besluit combineren we het beste van twee werelden. Het feit dat wij de sterke lokale merknamen handhaven illustreert onze klantgerichtheid. Het groen-gele schild voegt daaraan de kracht van een sterk wereldwijd merk toe. Het symboliseert deskundigheid, degelijkheid en duurzaamheid, en staat voor onze 179-jarige historie van het helpen van onze klanten bij het verwezenlijken van hun doelstellingen."

Voorbeelden van de nieuwe logo's:

Voorbeelden van de nieuwe logo's



ABN AMRO Bank N.V.

Afdeling Persvoorlichting (HQ1190)
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam

Tel. 020 628 89 00
Fax. 020 629 54 86


Please read our disclaimer and Privacy Statement. Copyright © 1998-2003 ABN AMRO Bank N.V.
All rights reserved.

Deel: ' ABN AMRO gaat belangrijke dochters in Verenigde Staten en Europa reb.. '




Lees ook