ABVAKABO FNV

ABVAKABO-voorzitter Vrins pleit voor Staatscommissie over ministeriele verantwoordelijkheid

ZOETERMEER, 21 JULI 1999

ABVAKABO FNV pleit voor instelling van een Staatscommissie die de relatie tussen politici en ambtenaren in het kader van de zogenaamde ministeriele ver-antwoordelijkheid moet gaan onderzoeken. Dat heeft voorzitter Kees Vrins van de grootste bond in de collectieve sector vandaag bepleit in het Radio 1 Journaal.
Vrins vindt het bijzonder ergerlijk dat politici keer op keer ambtenaren de zwarte Piet toespelen bij affaires in de afgelopen jaren zoals onder andere bij de Bijl- mer-enquete, RIVM, Ceteco, het ministerie van Landbouw (dioxine) en dergelijke. Dat leidt volgens hem tot het langzaam maar zeker wegebben van de loyaliteit van ambtenaren en het niet meer serieus nemen van politici door ambtenaren.

Volgens de ABVAKABO-voorzitter is het probleem dat de ministeriele verant-woordelijkheid gebaseerd is op de situatie van 150 jaar geleden, toen de overheid vele malen kleiner was dan nu en een minister nog alles kon weten. In zijn ogen is het nu volstrekt onmogelijk geworden om alles te weten wat onder de verantwoordelijkheid van het ministerie gebeurt, laat staan als het gaat om afgeleide organisaties als ZBO's. stichtingen en dergelijke.

Een in te stellen Staatscommissie zou in de ogen van Vrins vanuit het historisch perspectief moeten bezien of de huidige ministeriele verantwoordelijkheid in de toekomst nog te handhaven is en welke alternatieve mogelijkheden er zijn om een goede controle op overheidshandelen vorm te geven is. Ook de rol van de ambtenaren moet daar nadrukkelijk bij worden betrokken.

Deel: ' ABVAKABO Staatscommissie ministeriele verantwoordelijkheid '