Lourdes en een Iers wonder.

Van Max van Friesland

IERLAND (Dublin) - Dat goed acteerwerk en een scherpe geest geen windeieren leggen bewees de dertigjarige crimineel Paddy o'C. uit Dublin toen hij zich van de trap stortte in het huis van bewaring.

Volgens een bewaarder moest hij de bui hebben zien hangen toen hij nog maar drie maanden te zitten had. Straks zou hij zonder geld en huis op straat staan.

Kermend was hij naar het hospitaal in de gevangenis gebracht waar al snel bleek dat Paddy niets mankeerde, behalve dan dat hij volgens zijn zeggen door de val zijn benen niet meer kon bewegen. Drie maanden lang heeft de man in het gevang kreunend van de pijn in een rolstoel rondgereden, tot hij werd vrijgelaten en niet voordat hij de Ierse staat verantwoordelijk had gesteld voor zijn ongeluk.

Volgens de raadsman van o'C. was de trap nat en glad geweest en was hij door de val nu voor het leven invalide geworden. Ruim anderhalf miljoen gulden had zijn client wel een gepast bedrag gevonden voor het geleden leed en de lijdensweg die hij nog moest doorstaan.

Hoewel niemand echt geloofde dat de doorgewinterde crimineel niet meer kon lopen bleek het tegendeel moeilijk te bewijzen. Zo ook vond rechter Steve Coultry die Paddy o'C. een jaar lang heeft laten volgen en fotograferen in de hoop op een letterlijk kleine misstap. Maar Paddy hield benijdenswaardig vol, net als zijn raadsman en net zolang tot de rechter met een uitspraak moest komen. De overheid moest uitkeren, geen anderhalf miljoen maar ruim negen ton.

Uit blijdschap en dankbaarheid nodigde de ex-gedetineerde meteen vriend en vijand uit om naar Lourdes af te reizen. Lourdes zou hem kunnen genezen vertelde hij een ieder die het horen wilde. En wederom kreeg Paddy het gelijk aan zijn kant. De man had nog geen halve slok heilig water nodig om in het bijzijn van zijn raadgever als een scheet te paard door de enthousiaste menigte te rennen, steeds maar schreeuwend; 'it's a wonder, it's a wonder.' en weer zit de Ierse overheid met de vraag; 'is het waar of niet.' Het tegendeel is moeilijk te bewijzen.

Max van Friesland
Tel / fax : 0517-412946