Datum : 11/11/1999 Actie personeel Gasunie tegen misbruik WW (Trouw 11/11)

Werknemers van de Gasunie hebben gisterochtend in Groningen opstoppingen veroorzaakt met acties bij de toegangsweg naar het hoofdkantoor. De werknemers protesteerden tegen de voorgenomen reorganisatie. De directie wil het aantal medewerkers bij Gasunie inkrimpen met 300 tot 1300 en wil daarvoor WW-geld gebruiken. De uitkeringsfondsen zouden de WW voor de betrokken medewerkers moeten uitbetalen aan de Gasunie. In ruil daarvoor krijgen de ontslagen medewerkers van het bedrijf een uitkering van 85 procent van het laatst verdiende loon, een gouden handdruk van minimaal 125.000 gulden tot maximaal vijf keer het jaarsalaris en een outplacementprocedure. Volgens de vakbonden is er sprake van misbruik van gemeenschapsgeld. Een gezond bedrijf als Gasunie zou geen WW-geld nodig hebben. Bovendien zetten de bonden vraagtekens bij de noodzaak van de reorganisatie. De directie is na de actie met het personeel in onderhandeling gegaan, maar dat heeft niets opgeleverd. De vakbonden gaan hardere acties voeren.

Zoekwoorden:

Deel: ' Actie personeel Gasunie tegen misbruik WW-geld directie '