Nederlandse Vereniging van journalisten

Acties bij VNU-dagbladen

FNV KIEM en de NVJ, de vakbonden voor grafici, administratief en commercieel personeel en journalisten en werknemers bij VNU Dagbladen gaan deze week prikacties houden. Tijdens deze acties zal het werk een paar uur geheel stil liggen.

De start van deze acties is woensdag 8 september 1999 bij De Gelderlander in Nijmegen. Van 15.00 - 17.00 uur zullen redactie en technisch en administratief personeel daar het werk onderbreken voor een actievergadering. In de vestigingen in Best, Breda en Maastricht en bij de redacties van het Brabants Dagblad, BN/De Stem, Eindhovens Dagblad en De Limburger zijn actiecomités geïnstalleerd. Die bereiden acties voor eind deze week c.q. de loop van de volgende week voor.

Met deze acties willen bonden en werknemers bereiken dat bij de verkoop van de VNU-dagbladen hun eisen worden ingewilligd. Bonden gaan door met hun actievoorbereidingen ondanks de reactie van de Raad van Bestuur van VNU op het ultimatum van bonden en werknemers van afgelopen vrijdag 3 september , dat in de loop van vandaag (6 september) contact met de bonden zal worden opgenomen.

De acties van het VNU-personeel en de bonden draaien om,
* garanties voor werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden;
* op zeer korte termijn informatie van VNU aan bonden en vertegenwoordigend overleg (conform SER Fusiecode en CAO's) over alle achtergronden en voorwaarden;

* alle bestaande activiteiten (huidige titels, grafische activiteiten, nieuwe media, diensten) moeten ongedeeld kunnen worden voortgezet;

* ook andere opties dan verkoop, bijvoorbeeld verzelfstandiging, moeten onderzocht worden.

Hoewel op dit moment nog onbekend is wie de VNU Dagbladen gaat kopen, vinden bonden het opmerkelijk dat juist eind vorige week een melding van Wegener is binnengekomen dat dit concern afziet van de voorgenomen investering in een nieuwe krantenpers in Houten.

Nadere informatie:

René Laenen, bondsbestuur, sector dagbladen van FNV-KIEM, 06-537 02 021
Tjeerd Pietersma (opvolger Laenen), 06-51193955

NVJ, 020-6718725, Ron Abram, voorzitter NVJ-bestuur: 06-53151470 Hans Verploeg, algemeen secretaris 06-53175829

Amsterdam, 06-09-99

Deel: ' Acties bij VNU-dagbladen '