FNV BONDGENOTEN

Acties personeel Gasunie tegen reorganisatie

Uit protest tegen de voorgenomen reorganisatie bij de Gasunie in Groningen voerde het personeel vanochtend massaal actie in het portaal van het gebouw. De medewerkers lieten bij binnenkomst 1000 rode ballonnen op waarmee ze hun vertontwaardiging lieten blijken over het afketsen van een sociaal akkoord en het schrappen van ruim 200 banen. De aandeelhouders Esso, Shell, DSM en het Ministerie van Economische Zaken vergaderden op dat moment bij de Gasunie.

Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Gasunie dat het personeel daadwerkelijk in touw komt. Bestuurder Henk Korthof van FNV Bondgenoten : 'Er wordt hier een traditie gebroken.' De bonden voerden de afgelopen maanden overleg met de directie over de reorganisatieplannen. De Gasunie presenteerde onlangs een eindbod maar de bonden gingen vorige week niet akkoord met het sociaal plan. De leden bereidden daarop acties voor.

Volgens het personeel is de noodzaak van de reorganisatie nog steeds niet goed uitgelegd door de directie. De werknemers vinden de voorgenomen reorganisatie 'een ordinaire bezuingigingsslag, verpakt in mooie woorden.'
FNV Bondgenoten verdenkt de aandeelhouders Shell en Esso van druk op de Gasunie om te bezuinigen. 'Het werkelijke punt is de lage olieprijs en de opstelling van de aandeelhouders die meer winst willen. Dat willen zij bereiken door te snijden in de organisatie.'

De bonden hebben een brief gestuurd aan de aandeelhouders. Bestuurder Korthof : 'Wij eisen dat er een sociaal vangnet komt, dat de term .inspanningsverplichting' helderder wordt en dat de WW-gelden voor 53-plussers die geen andere baan kunnen krijgen betaald worden door de Gasunie zelf.' De bonden willen zo snel mogelijk een gesprek met de directie.

Meer informatie :
Henk Korthof, bestuurder FNV Bondgenoten