Rijksuniversiteit Groningen


Adams Appel

Groningse scheepsbouwers laveren behendig door de eeuwen

Turfwinning was in de 17e eeuw de aanleiding voor het graven van het Winschoterdiep, het ontstaan van Sappemeer en Hoogezand en van de eerste scheepswerfjes daar. De beperkte breedte van het kanaal was al gauw en is nog steeds een lastige factor voor de scheepsbouwers. Zij hebben dit probleem echter altijd met inventiviteit en flair weten te omzeilen. Zoals ze ook steeds flexibel hebben ingespeeld op veranderende omstandigheden en economische malaise. De succesvolle Groninger coaster is daar een voorbeeld van. De scheepsbouw in dit gebied is dan ook de enige in Nederland die nog steeds springlevend is. De Geschiedeniswinkel van de RUG maakte dit jaar in opdracht van de Stichting HS Maritiem een prachtig boek: Nieuw van de bijl, over 350 jaar scheepsbouw langs het Winschoterdiep van 1650-1999. Adams Appel laat zich door de auteurs Wicher Kerkmeijer en Ger Blijham meevoeren in de wereld van de houten scheepsbouw en in de modernere geschiedenis van de stalen constructies. Waar Blijham uitlegt dat een huidige werf zich voornamelijk nog toelegt op de regie van de assemblage van een soort bouwpakket en de coördinatie van allerlei high-tech aanleveringsbedrijven, reconstrueert in het Scheepvaartmuseum een modelbouwer een oude 'taske' waarvan Kerkmeijer een bestek opdiepte uit de archieven.

Datum en tijd

TV Noord: zaterdag 6 november 1999 om ca. 18.40 uur, met herhalingen ieder uur vanaf ca. 20.25 uur; TV Drenthe: zaterdag 6 en zondag 7 november 1999 om 18.30 uur

Onderwerp

350 jaar scheepsbouw aan het Winschoterdiep

Medewerkers

drs. Ger Blijham, sociaal-economisch historicus, Geschiedeniswinkel, tel. (050)363 68 02 en drs. Wicher Kerkmeijer, marien historicus, Scheepvaartmuseum Groningen, tel (050)542 60 22; beiden auteurs Nieuw van de bijl - 350 jaar scheepsbouw langs het Winschoterdiep

Productie

Meinoud Sportel en Hendrik-Jan van Telgen

Informatie

Fenneke Colstee, tel.(050)363 52 36

Deel: ' Adams Appel TV Noord over Groningse scheepsbouwers '




Lees ook