22-02-2000

Adera koopt HCM - de leidende e-business agency in Nederland

Adera is met de Hollandse Communicatie Maatschap in Amsterdam overeengekomen dat bedrijf te kopen. HCM, de grootste e-business agency van Nederland, had in 1999 een bureau-inkomen van 20 miljoen en een bedrijfsresultaat van 3 miljoen. De koopsom van 55 miljoen wordt betaald met nieuwe Adera B-aandelen. Adera is hiermee nu een concern met 450 medewerkers in zeven Europese landen en de V.S.

De overname van HCM volgt snel op de overname van het Zweedse bedrijf GCI Interactive, die Adera drie weken geleden realiseerde. Het full service communicatiebureau HCM heeft 90 werknemers en heeft zich net als Adera toegelegd op de integratie van marktcommunicatie, IT & internet en management consultancy, met het concept "one stop shopping in the e-conomy". In de nabije toekomst zullen vooral de aan interactiviteit gerelateerde activiteiten worden versterkt. De oprichters van het bedrijf, Leo en Bob Stumpel, zullen na de overname hun werkzaamheden in het bedrijf voortzetten.

De klantenlijst van HCM bevat tal van bekende merknamen, bijv. Sony Europa, Toyota Nederland, Boxman.Com, KPN, Sportus.Com, VNU, Travel Unie International, plus een 50-tal andere interessante bedrijven.

Nederland behoort samen met Zweden en Finland tot de snelst groeiende e-commercemarkten in Europa. De penetratie van pc's, internet en mobiele telefonie is opmerkelijk hoog, en e-business wordt beschouwd als een van de belangrijkste groeisectoren in de Nederlandse economie.

"In Adera hebben wij een partner gevonden met dezelfde visies en structuren als HCM," verklaart Leo Stumpel, oprichter van en grootaandeelhouder in HCM. "We hebben dezelfde visie op de kwaliteit van onze dienstverlening, en een even groot vertrouwen in de synergetische effecten van alle kennis en inzichten die we samenbrengen in ons 'one stop shopping-concept'. Zodoende zijn onze cliënten des te beter verzekerd van ?value for money."

"Voor onze klanten zie ik louter voordelen - ze kunnen meteen profiteren van de internationale ervaring van Adera op het vlak van e-commerce en ICT, en ze kunnen hun voordeel doen bij Adera's geografische spreiding," zegt Bob Stumpel, die - dankzij zijn uitgebreide contacten met Zweedse dotcom-bedrijven - de sleutelpersoon was bij het samengaan van HCM en Adera.

"Adera's groeistrategie in Europa komt neer op de acquisitie van middelgrote tot grote e-agencies, die net als wij opereren op basis van de nieuwste business-logica en net als wijzelf IT & Internet, management consultancy en marktcommunicatie integreren," aldus Richard Törnblom, die bij Adera verantwoordelijk is voor de Europese Adera-kantoren. HCM past uitstekend in deze strategie en aangezien de strategie en de missie van beide bedrijven vrijwel identiek zijn, gaan wij ervan uit dat we beide bedrijven binnen vier weken volledig kunnen integreren qua naam en corporate identity, strategie en klantrelaties.

HCM is in 1987 opgericht door de broers Leo en Bob Stumpel. Het was het eerste geïntegreerde reclamebureau van Nederland. In 1997 namen ze een van de grootste business-to-business bureaus van het land (Flem BV) over. In 1998 veranderde het bedrijf zijn naam in Hollandse Communicatie Maatschap (HCM). Al in 1995 werd de 100% dochteronderneming Clic geopend, de eerste geïntegreerde interaction agency in Nederland. Het bedrijf is gevestigd aan de Stadhouderskade in Amsterdam, vlakbij het Leidseplein. Het is klaar voor een expansie met nog eens ca. 70 nieuwe medewerkers. HCM en Clic hadden in 1999 20 miljoen bureau-inkomen. Het bedrijfsresultaat was 3 miljoen.

Adera AB is het eerste e-bureau van Europa. Wij helpen onze klanten door in één eigen organisatie alle middelen te integreren die van belang zijn voor succesvolle concurrentie in de nieuwe business-logica: strategie, bedrijfsontwikkeling, marketing-communicatie- en IT-/Internet-oplossingen. Adera heeft 360 werknemers, en kantoren in Gotenburg, Stockholm, Ljungby, Värnamo, Kopenhagen, Oslo, London, Antwerpen, Amsterdam, München en Dallas. Het aandeel Adera is sinds 10 juni 1999 op de Stockholmse beurs genoteerd. ( www.aderagroup.com).

Voor nadere informatie:
Leo Stumpel, directeur HCM in Amsterdam, telefoon: +31 20 607 11 40, mobiel: +31 65 34 68 08.

Richard Törnblom, Adera Europe, telefoon: +46 545 033 00, mobile: +46 706 52 83 36

Janerik Dimming, Hoofd PR Adera, +46 31 701 67 66, mobile: +46 706 20 60 08

Deel: ' Adera koopt HCM - de leidende e-business agency in Nederland '