Ingezonden persbericht

Adobe Illustrator 10 definieert de toekomst van cross-media grafische productie

Grensverleggende creatieve mogelijkheden en verhoogde productiviteit stellen ontwerpers en ontwikkelaars in staat gemakkelijk overal grafisch werk te publiceren

Amsterdam, 25 september 2001 - Adobe Systems Incorporated (Nasdaq: ADBE) marktleider op het gebied van network publishing, kondigde vandaag Adobe* Illustrator 10* aan, een grensverleggende versie van Adobe's toonaangevende vector-illustratieprogramma. Adobe Illustrator 10 definieert de toekomst van vector illustraties met essentiële tools voor professionele ontwerpers, webdesigners en webontwikkelaars voor efficiënt en cross-media publiceren van grafisch werk. Met Adobe Illustrator 10 kunnen ontwerpers en ontwikkelaars binnen high-volume publishing omgevingen nauwer samenwerken dan ooit tevoren.

Adobe Illustrator 10 biedt krachtige, geïntegreerde tools, zoals symbolen en slicing voor het creëren en optimaliseren van webafbeeldingen, creatieve mogelijkheden, zoals "live" vervorming, en productieverhogende functies, zoals dynamische gegevensgebaseerde illustratief. Illustrator 10 is nauw geïntegreerd met Adobe's professionele grafische programma's, zoals onder andere Adobe Photoshop*, Adobe AlterCast*, Adobe GoLive*, Adobe LiveMotion*, Adobe Premiere* en Adobe After Effects*. Door de release van Adobe InDesign* 2.0 kunnen de gebruikers van Illustrator 10 bovendien transparantie behouden bij uitwisseling van bestanden tussen de twee producten.

Krachtige productietools voor network publishing
Adobe Illustrator 10 stroomlijnt de productie met ondersteuning voor nieuwe dynamische, gegevensgebaseerde afbeeldingen, waardoor het maken van herhalend grafisch werk kan worden geautomatiseerd. Professionals in de drukkerijwereld kunnen dynamische, gegevensgebaseerde afbeeldingen gebruiken voor het aanmaken van een onbeperkte hoeveelheid variaties van afbeeldingen met dezelfde formattering. Webdesigners kunnen een sjabloon aanmaken en daarna met behulp van het nieuwe palet Variables objecten, zoals bijvoorbeeld de naam van een product en het bedrijfslogo in een webbanner, als variabelen definiëren. Gebruikers kunnen vervolgens snel een onbeperkt aantal unieke variaties creëren met behulp van scripts of een dynamische afbeeldingenserver als Adobe AlterCast(tm), die aangepaste grafische content kan generen.

Produceren van perfecte web graphics
Met de nieuwe ondersteuning voor symbolen binnen Illustrator 10 kan de professionele gebruiker bestandsformaten klein houden en op een efficiëntere manier herhalende afbeeldingen beheren. De gebruiker kan elementen van een symbool in zijn grafische werk opnemen en deze elementen automatisch updaten door het originele symbool te bewerken.

Adobe Illustrator biedt eveneens krachtige nieuwe ondersteuning voor objectgebaseerde slicing, HTML-tabellen met cascading sjabloonlagen en verbeterde mogelijkheden voor im- en exporteren van SVG en exporteren van Macromedia* Flash* (SWF) format. De gebruiker kan de productietijd verkorten door objecten, groepen of lagen te slicen en de prestaties optimaliseren door specificeren van opties voor raster- en vectorformats voor elke slice.

"Illustrator 10 biedt een goed uitgebalanceerde mix van stimulerende nieuwe creatieve en productieverhogende functies", aldus Peter Bauer, help desk director van de National Association of Photoshop® Professionals (NAPP) en gebruiker van Adobe Illustrator 10 beta. "Het brengt nieuwe gebieden voor creatieve verkenning en sneller werken binnen handbereik. Dit is zeker een upgrade met toegevoegde waarde."

Ongekende creatieve vrijheid
Illustrator 10 biedt nieuwe creatieve functies, zoals "live" vervorming, waarmee de gebruiker gemakkelijk tekst, afbeeldingen en figuren op elke denkbare manier kan buigen, strekken en verdraaien met behulp van tools voor omhullen, draaien en vervloeien. Vervormde objecten en tekst blijven, ongeacht hoevaak gewijzigd, volledig bewerkbaar, waardoor de gebruiker een ongekende creatieve flexibiliteit krijgt.

Grensverleggende symbooltools bieden de gebruiker de mogelijkheid snel en gemakkelijk grote hoeveelheden natuurlijke herhalende elementen te creëren. Bovendien kan de gebruiker elementen van een of meerdere symbolen op het artboard plaatsen en vervolgens met behulp van een van de zeven speciale symbooltools interactief kleuren aanpassen, draaien, en een ander formaat geven om snel het gewenste resultaat te creëren. Symbooltools kunnen worden gebruikt voor het simuleren van bladeren, mensenmassa's en andere grote groepen van gelijksoortige objecten.

Prijzen en verkrijgbaarheid
De Internationaal Engelse versie van Adobe Illustrator 10 software is vanaf begin 2001 verkrijgbaar voor een verwachte verkoopprijs van Euro 499,-. Huidige gebruikers van Adobe Illustrator Internationaal Engels, kunnen upgraden voor een verwachte verkoopprijs van Euro 175,-. Gedurende het eerste kwartaal van 2001 zal eveneens een Nederlandse versie van Illustrator 10 beschikbaar zijn voor een verwachte verkoopprijs van Euro 649,-. De Nederlandse upgrade zal naar verwachting Euro 229,- kosten. Alle vermelde prijzen zijn exclusief BTW.

### Illustrator is ook verkrijgbaar als onderdeel van de Adobe Design Collection 4.0, Adobe Publishing Collection, Adobe Web Collection en Adobe Digital Video Collection.
Opmerking voor de redactie: Meer informatie vindt u online op www.adobe.com/pressroom

Over Adobe Systems Incorporated
Adobe Systems Incorporated (www.adobe.com) is opgericht in 1982 en bouwt bekroonde softwareoplossingen voor Network Publishing, inclusief web, e-paper, print, video, draadloze en breedbandtoepassingen. Haar tools op het gebied van graphic design, imaging, dynamische media en authoring stellen klanten in staat visueel rijke en betrouwbare content te creëren, beheren en leveren. Het hoofdkantoor van Adobe is gevestigd in San Jose, Calif., en het bedrijf is de op twee na grootste PC software-organisatie in de VS, met jaarlijkse inkomsten van meer dan $1,2 miljard.

###
©2001 Adobe Systems Incorporated. Alle rechten voorbehouden. Adobe, het Adobe-logo, Acrobat, GoLive, Illustrator, InDesign, PageMaker, Photoshop en XMP zijn ofwel gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe Systems Incorporated in de Verenigde Staten en/of andere landen. Macintosh en Mac zijn handelsmerken van Apple Computer, Inc., gedeponeerd in de Verenigde Staten en andere landen. Microsoft is een gedeponeerd handelsmerk van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle overige handelsmerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaars. De speciale upgrade aanbieding is uitsluitend verkrijgbaar in de Verenigde Staten en Canada. Alle verwachte verkoopprijzen gelden uitsluitend voor de VS. De prijzen zijn exclusief belasting en verzendkosten.

Deel: ' Adobe lanceert Illustrator 10 '