Ingezonden persbericht

Adobe InDesign 2.0 stelt de nieuwe norm voor
professionele - layout- en ontwerpsoftware

Betere prestaties, nauwe integratie met toonaangevende Adobe-software en honderden nieuwe functies waarmee professionals uit de grafische wereld hun creativiteit de vrije loop kunnen laten

Amsterdam, 25 september 2001 - Adobe Systems Incorporated (Nasdaq: ADBE), marktleider op het gebied van network publishing, kondigde vandaag Adobe* InDesign* 2.0 aan. De nieuwste versie van dit professionele layout- en ontwerpprogramma. De is ontwikkeld met feedback van professionals uit de grafische wereld. InDesign 2.0 biedt hulp bij het oplossen van layout- en ontwerpproblemen die de gebruiker vandaag de dag tegenkomt. Ook biedt het tools voor het beheren van cross-media publishing zowel nu als in de toekomst. Nieuwe functies, zoals uitgebreide ondersteuning bij im- en exporteren van extensible markup language (XML), het aanmaken van tabellen, ondersteuning voor grote documenten, een superieure afdrukinterface, ondersteuning van documenten uit Mac OS X en nauwere integratie met andere Adobe-producten, bieden grafisch ontwerpers, artistieke uitvoerders en prepress-professionals mogelijkheden voor het realiseren van innovatieve ontwerpen en verhoging van de productiviteit.

Onbegrensde creativiteit
Nieuwe creatieve functies van InDesign heffen beperkingen op waarmee de professionele designers van vandaag te maken hebben. De transparantieoptie is nooit toegepast in software voor pagina layout en stelt designers in staat snel en gemakkelijk effecten te produceren en te bewerken. Dit kon voorheen alleen met behulp van andere applicaties. De gebruiker kan bewerkbare instellingen voor slagschaduwen, vervagingen en transparantie aan objecten toewijzen en transparante bestanden uit Adobe Photoshop*, Adobe Illustrator* en Adobe Portable Document Format (PDF) in InDesign openen. Met de nieuwe functies voor het aanmaken van tabellen kunnen ontwerpers tekst met tab-einden snel in tabellen plaatsen en tabellen uit Microsoft® Word of Excel direct importeren. De tabellen kunnen worden verfijnd door het direct toepassen van verschillende vulkleuren voor de rijen, aanpassen van de rijhoogte en kolombreedte, invoegen van in-line afbeeldingen in cellen, en nog veel meer.

Verhoogde productiviteit en verbeterde prestaties
InDesign 2.0 biedt de ondersteuning voor grote documenten die de gebruiker nodig heeft. Ontwerpers kunnen gerelateerde documenten in boekoverzichten groeperen voor het aanmaken van paginanummeringen en genereren van inhoudsopgaven en indexen. De gestroomlijnde nieuwe afdrukinterface is een afspiegeling van de input van honderden professionals uit de drukkerijwereld en garandeert dat InDesign naadloos en betrouwbaar past in de grote verscheidenheid aan professionele werkstromen. De verbeterde prestaties maken InDesign 2.0 aanzienlijk sneller.

Nauwere integratie
InDesign 2.0 is nog nooit zo nauw geïntegreerd geweest met Photoshop, Illustrator en Acrobat, met de standaard Adobe-gebruikersinterface, importeren van bestanden uit andere programma's en direct exporteren van bestanden in Adobe PDF-formaat. Bovendien worden voor al deze Adobe-toepassingen dezelfde kerntechnologieën gebruikt, zoals de Adobe Color Engine, zodat ontwerpers op een betrouwbaardere manier kleuren kunnen produceren. Met ingebouwde support voor Mac OS X (versie 10.1) ondersteunt InDesign op een eenvoudige manier de nieuwste Macintosh systemen.

InDesign en network publishing
InDesign 2.0 biedt creatieve professionals mogelijkheden voor het effectiever creëren, beheren en leveren van visueel rijke content voor meerdere kanalen, zoals drukwerk, het web en PDA's. Met het nieuwe Structure View en Tag palet introduceert InDesign ingebouwde, uitbreidbare ondersteuning voor het exporteren van Scalable Vector Graphics (SVG) en het importeren en exporteren van XML-bestanden. Hierdoor kan een uitwisseling van bedrijfsmiddelen plaatsvinden, die een bijdrage levert aan het overbruggen van de afstand tussen professionele druk- en webworkflows. Ook biedt het een nauwere integratie met producten zoals Adobe GoLive*. Via de tagged Adobe PDF support exporteert InDesign grafisch rijke e-books die op verschillende soorten apparatuur kunnen worden bekeken. InDesign ondersteunt eveneens XMP (Extensible Markup Platform) van Adobe voor het opnemen van metagegevens in documenten.

Prijzen en verkrijgbaarheid
De Internationaal Engelse versie van Adobe InDesign 2.0 software is vanaf eind 2001 verkrijgbaar voor een verwachte verkoopprijs van Euro 819,-. Huidige gebruikers van Adobe InDesign 2.0 Internationaal Engels, kunnen upgraden voor een verwachte verkoopprijs van Euro 115,-. Gedurende het eerste kwartaal van 2002 zal eveneens een Nederlandse versie van InDesign 2.0 beschikbaar zijn voor een verwachte verkoopprijs van Euro 1119,-. De Nederlandse upgrade zal naar verwachting Euro 149,- kosten. Alle vermelde prijzen zijn exlusief BTW.

### InDesign is ook verkrijgbaar als onderdeel van de Adobe Design Collection 4.0
Opmerking voor de redactie: Meer informatie vindt u online op www.adobe.com/pressroom

Deel: ' Adobe lanceert InDesign 2.0 '