Amsterdam Exchanges

24 Mar 2000 AEX-index stijgt, WOL zakt verder
Stemmingsbeeld van Amsterdam Exchanges

De AEX-index liet vandaag een forse stijging zien, mede onder invloed van vriendelijk gestemde beurzen in Europa en hogere slotkoersen op donderdag in New York.De AEX-index opende vanochtend op 675,58 tegen een slot op donderdag van 671,89. Behoudens twee kleine dipjes in de ochtend bewoog de index zich gedurende de gehele dag boven de slotstand van donderdag. Aan het einde van de sessie vertoonde de index een allengs scherpere stijging. Het slot lag om half vijf op 683,48. Een winst van 11,59 punten ofwel 1,72%.Er werden vandaag ruim 7.000 optiecontracten verhandeld op de AEX-index, ook werden er ruim 6.000 FTI-futures verhandeld.De Amerikaanse beleggers waren positief gestemd en dat vertaalde zich in hogere koersen. De DowJones Industrial Average index won 253,16 punten en eindigde op een slotstand van 11.119,86, een winst van 2,33%. Ook de Nasdaq Composite noteerde een hogere slotstand met een winst van 75,94 punten op 4.940,69, een winst van 1,56%. Softwarebedrijf Microsoft was de grootste stijger in New York, het aandeel won ruim 8,5%.

De belangrijkste Europese beurzen stegen vrijdag. Met name de aandelenmarkten van Frankfurt en London noteerden flink hoger, en stegen beiden ruim 2%. De aandelenmarkt van de fusiepartner van Amsterdam Exchanges, de Paris Bourse, won 1%. Vooral technologie- en telecomfondsen, die de laatste dagen wat terrein hadden moeten prijsgeven, lagen goed in de markt.

Belangrijkste stijgers waren handelshuis Hagemeijer (+8.45%), ASM Lithography (+3.41%), Getronics (+3.48%), Koninklijke KPN (+7.84%), UPC (+6.12%) en Vopak (+4%). De meest in het oog springende dalers waren VNU (-5.67%), Fortis (-2%) en Corus (-2.77%).Een nieuw dieptepunt was er voor internetprovider World Online. Het grootste deel van de dag bewoog het aandeel zich onder de slotkoers van donderdag. Rond de klok van vier uur werd een scherpe daling ingezet met een laagste koers van 24.55 euro. De slotkoers van World Online was 27.85 euro, een verlies van 8,38%. Er werden ruim 9 miljoen aandelen WOL verhandeld.Bijzonder zwak gestemd was Ceteco, waar een deconfiture onafwendbaar lijkt. Het aandeel verloor niet minder dan 67% om uiteindelijk te sluiten op 0.33 euro.Op de binnenlandse markt waren Via Networks (+28.92%) en Versatel (+7.98%) voor een positief tegenwicht.

ABN AMRO noteerde de hoogste omzet op de optiebeurs van Amsterdam Exchanges, het fonds verliet de vloer met een omzet van 26.000 contracten. Vooral de april 22.50 en de april 24 calls deden het goed bij de beleggers.ABN AMRO won ruim 3% en sloot op 23.47 euro.Koninklijke Olie noteerde een omzet van 12.000 contracten, en met name de october 57 straddle werd ruim 900 keer verhandeld en was daarmee de populairste serie in Olies. Het aandeel sloot op 59 euro, een bescheiden winst van 1%.Aegon was een goede derde met een omzet van ruim 10.000 contracten. Aegon won 0,92%, op 81,65 euro.Hagemeijer was goed voor een omzet van ruim 5.000 contracten, vooral de april 20 calls (660x) en de october 20 calls (710x) waren gewild bij de beleggers.Bij de Midkap-fondsen noteerde Oce de meeste omzet, ruim 1.200 contracten.

Er werden vandaag 193.641 contracten verhandeld, waarvan 123.428 calls en 70.213 puts. De call/put ratio bedroeg 1.76.