Ingezonden persbericht


Persbericht

Afzet van biologisch varkensvlees groeit, maar minder snel dan verwacht

Prijs- en promotiebeleid in biologische varkensvleesketen vraagt om aanpassing

De partijen in de biologische varkensvleesketen hebben vorige week hun jaarlijkse besprekingen afgerond en de 'eerlijke prijs' voor biologische vleesvarkens bepaald. Bij deze vaststelling is een tijdelijk lagere uitbetaalprijs voor varkensvlees overeengekomen. Daar tegenover heeft de supermarkt Albert Heijn toegezegd blijvend te investeren in afzetverhogende activiteiten zoals promotie, voorlichting en lagere consumentenprijzen. Deze aanpassing van het prijs- en promotiebeleid is noodzakelijk om de afzet van biologisch vlees een extra impuls te geven.

De methode 'Eerlijke prijs' is ontwikkeld door de ketenpartners in de biologische varkensvleessector waaronder de Vereniging Biologische Varkenshouders (VBV), De Groene Weg, de supermarkten en Biologica. De methode bestaat uit twee fases. In de eerste fase wordt jaarlijks de zogenaamde eerlijke kostprijs van biologische vleesvarkens vastgesteld. Op basis van de fiscale boekhouding van een tiental biologische normbedrijven heeft het LEI en DLV-Advies een kostenberekening gemaakt. Hier kwam uit dat een biologische varkenshouder voor elk kilo geslacht gewicht 2,63 euro moet ontvangen om alle kosten vergoed te krijgen en een gemiddeld CAO-salaris te verdienen.

De tweede fase bestaat uit gezamenlijke ketenbesprekingen waarin actuele zaken als marktomstandigheden en kwaliteitszaken doorgesproken worden. Dit heeft als doel om tot een 'eerlijke uitbetaalprijs' voor biologisch vleesvarkens te komen. Het aanbod biologisch varkensvlees is het afgelopen jaar gegroeid, de afzet neemt ook toe maar groeit niet snel genoeg mee. De afzet heeft dus een extra impuls nodig. De ketenpartijen zijn daarom bij de besprekingen vorige week overeengekomen om de uitbetaalprijs tijdelijk omlaag te brengen van 2,63 euro naar 2,40. De Groene Weg, Dumeco en Albert Heijn zullen op hun beurt de marge aanpassen zodat de consumentenprijs ook omlaag gaat. De prijsverlaging in de hele keten is één van de maatregelen. De ketenpartijen hebben nog een aantal extra activiteiten gepland. Albert Heijn zal bijvoorbeeld naast biologisch vlees ook biologische vleeswaren in het assortiment opnemen en zwaarder inzetten op promotie. Hiervoor is ondersteuning gevraagd worden aan de Task Force en de maatschappelijke organisaties. De prijsverlaging voor de varkenshouders is tijdelijk en uiterlijk tot 1 september. Daarna wordt de eerlijke kostprijs weer gehanteerd als uitbetaalprijs voor de biologische varkenshouders.

Bij de meeste supermarkten is biologische varkensvlees is nog wisselend verkrijgbaar. Alleen de supermarkt Albert Heijn heeft een actief beleid met betrekking tot biologisch vlees. Ze leggen zich vast met ketenafspraken en kiezen voor een volledig assortiment biologisch vlees. Sinds week 39 van vorig jaar biedt Albert Heijn dit assortiment aan in al meer dan 500 winkels.

Meer informatie:

* Biologica, Maurits Steverink of Annelijn Steenbruggen, tel. 030-2339970
* Vereniging Biologische Varkenshouders, Willy Veltmaat, tel. 06-15655421
* De Groene Weg, Edwin de Boer, tel. 073-5999090 Biologica is de beleids- en promotieorganisatie voor biologische landbouw en voeding.

Deel: ' Afzet van biologisch varkensvlees groeit minder snel dan verwacht '




Lees ook