Veenkoloniaal Museum Veendam

========

zondag 19 december 1999

Streekfilmmiddag 400 jaar: Vervoer
In het kader van 400 jaar Groninger Veenkoloniën draaien in het museum non-stop een tweetal historische vervoersfilms: 'Mit bode mit' en 'De GADO 1935'.
Vanaf 13.30 uur. Normale entreeprijzen.

zondag 26 december 1999

Proeflokaal Oud en Nieuw
In het kader van de tentoonstelling "Van Groningen tot de Oekraïne - handel en wandel van W.A. Scholten" worden in het Proeflokaal Oud-en Nieuw op Tweede Kerstdag een keur aan historische drankjes geschonken, die o.a. hun oorsprong vinden in de landen waar Willem Albert Scholten (1819-1892) destijds zijn fabrieken had. En dat was letterlijk van Groningen tot Oekraïne ! Het proeflokaal wordt muzikaal opgeluisterd met een optreden van het befaamde Trio Teiltje met Tranen, die liedjes brengen vol van Weemoed & Smart !
Vanaf 13.30 uur. Normale entreeprijzen.

woensdag 29 december 1999

Maak je eigen ski-kabouter
Demonstratie kabouters maken in de Wondere Wereld van Sprookjeswol. Van 13.00 -17.00 uur. Kinderen tot 12 jaar gratis toegang onder begeleiding of met VM-Juniorpas.

zondag 2 januari 2000

Nieuwjaarsconcert 2000!
In samenwerking met de stichting Stimebu organiseert het Veenkoloniaal Museum een feestelijk nieuwjaarsconcert met Jazzfanfare uit Groningen en -als verrassingsact- de harmonie 'Voorwaarts' uit Veendam (die voor de gelegenheid een 'jazzy'-repertoire brengt).
Aanvang: 14.00 uur

De tentoonstellingen :
================

De Wondere Wereld van Sprookjeswol
===========================
t/m 09.01.2000

Een prachtige gelegenheid om met de kinderen 'De Wondere Wereld van Sprookjeswol' in het Veenkoloniaal Museum te bezoeken! 'De Wondere Wereld van Sprookjeswol' is een gezamenlijk project van Anneke de Graaf en Gemma Anink, bestaat uit een Vier Seizoenen Fantasiewereld gemaakt van geverfd sprookjeswol met allerlei bekende sprookjes- en kinderboekfiguren, veel Kijk & Doe Dingetjes voor kinderen.

Berend Groen, Langs de Landen
=======================
Schilderijen stroomdal Drentse A.
t/m 23.01.2000
Berend Olfert Groen (Oude Pekela 1947) was in de jaren 60 drummer van de popgroep de Ro-d-ys en is thans een zeer verdienstelijk schilder, die zich laat inspireren door het Drentse landschap.

Van Groningen tot Oekraïne : Handel en wandel van W.A. Scholten. ===============================================
t/m 14 mei 2000
Lokatie: Veenkoloniaal Museum
Tijd: normale openingstijden
Entree: normale entreeprijzen
Willem Albert Scholten als grondlegger van de eerste moderne Nederlandse multinational. Onder de noemer Van Groningen tot Oekraïne: handel en wandel van Willem Albert Scholten organiseert het Veenkoloniaal Museum een veelzijdig project rond de Groninger industrieel Willem Albert Scholten (1819-1892), waarin met name zijn bedrijfsmatige activiteiten in het buitenland centraal staan. Het project bestaat in de kern uit een expositie, aangevuld met een rijk geïllustreerde publicatie, een bouwplaat en allerhande doelgroep gerichte publieksactiviteiten. Het door Willem Albert Scholten opgebouwde concern valt te beschouwen als de eerste moderne Nederlandse multinational na de VOC. Hij was de later bekende Nederlandse multinationals als Philips, Koninklijke Olie, Van den Berg en Jurgens, een halve eeuw voor. Expositie en publicatie tonen de dadendrang van 's werelds eerste
agro-industrieel Willem Albert Scholten in het oprichten van fabrieken in het buitenland vanaf 1866. Op Scholtens
grafmonument op de Zuiderbegraafplaats in de stad Groningen staan de landen vermeld waar hij zijn fabrieken stichtte: Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Rusland. Sinds Willem Alberts buitenlandse avonturen zijn de landgrenzen in Midden- en Oost-Europa echter meermalen verschoven. Het rijtje op het monument zou
nu moeten zijn: Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Oekraïne. Van Groningen tot Oekraïne omvat naast een tentoonstelling een in samenwerking met Uitgeverij Profiel in Bedum uit te geven publicatie, gebaseerd op een door de historicus Jaap Ekhart ondernomen speurtocht door Midden- en Oost-Europa naar de overblijfselen van de buitenlandse fabriekslocaties van het Scholten-concern. Daarnaast wordt een luxe bouwplaat op schaal 1 : 400 geproduceerd van het door Willem Albert Scholten opgerichte fabriekscomplex in Neu-Ruppin (Duitsland), een fraai voorbeeld van de industriële architectuur van de negentiende eeuw.

Bert Veeman : landschappenfotografie
============================
t/m 27.02.2000 met als thema's Oost Groningen en het Poolgebied. Bert Veeman, voormalig huisarts uit Bellingwolde laat zien dat zijn foto's KUNST mogen worden genoemd.

Deel: ' Agenda Veenkoloniaal Museum Veendam '