Persbericht Koninklijke Ahold

Ahold versnelt groei in Spanje

Opnieuw aankoop twee supermarktketens

Zaandam, 2 februari 1999 - Koninklijke Ahold heeft in Spanje opnieuw twee regionale supermarktketens in grote steden overgenomen. De contracten voor de overname van de Castillo del Bario-keten in Malaga en de Guerrero-keten in Granada zijn getekend. Daarmee voegt Ahold bijna 30 grote winkels en ruim E 52,3 miljoen (f 115 miljoen) omzet toe aan de activiteiten in Spanje. De onderneming heeft er in korte tijd in totaal bijna 180 winkels verworven met op jaarbasis een omzet van bijna E 454,5 miljoen (f 1 miljard). Ahold streeft naar aanzienlijke verdere groei in Spanje.

Groeistrategie in Spanje
In januari jl. kondigde Ahold de overname aan van de vooraanstaande supermarktketens Dialco en Dumaya, beiden in Zuid-Spanje. De kern van Ahold's strategie in Spanje is om door overname van bestaande winkelketens in hoog tempo een sterke positie op te bouwen. De mogelijkheden voor acquisities en nauwe onderlinge samenwerking tussen de ketens zijn in Spanje duidelijk aanwezig, omdat familiebedrijven zoeken naar aansluiting bij een internationale onderneming, die door schaalgrootte en kennis beter kan concurreren.

Guerrero marktleider in Granada
De Guerrero-supermarktketen in Granada bestaat uit 20 winkels, 1 cash & carry en een distributiecentrum. Guerrero heeft op jaarbasis een omzet van E 41 miljoen (f 90 miljoen) en is marktleider in deze historische Spaanse stad, waar de koopkracht boven het landelijk gemiddelde ligt. De supermarkten zijn gemiddeld 500 m2 groot en bij de klant populair om het assortiment versprodukten. Dat wordt naar gewoonte in Granada gedeeltelijk voor de winkel uitgestald. De Guerrero-keten zal nog aanzienlijk kunnen groeien.

Castillo del Bario
De kleine supermarktketen Castillo del Bario bestaat uit 7 winkels in Malaga met een jaaromzet van circa E 11,4 miljoen (f 25 miljoen). De winkels zijn gemiddeld 500 m2 groot en hebben uitstekende bedieningsafdelingen. In Malaga is de eerder door Ahold aangekochte Dumaya-supermarktketen de marktleider. Dumaya zal op termijn de Castillo del Bario- supermarkten onder zijn hoede nemen.

Dialco en Dumaya
Ahold maakte in januari jl. de overname bekend van de vooraanstaande supermarktketens Dialco en Dumaya in het zuiden van Spanje. Samen behalen zij in hun 130 winkels een omzet van circa E 295 miljoen (f 650 miljoen). Eerder had Ahold al een positie verworven in Madrid, waar de onderneming momenteel actief is met 17 goed renderende winkels van Longinos Velasco. In Andalusië is Dialco met 100 winkels één van de bekendste regionale supermarktketens met een sterke reputatie voor klantgerichtheid en een omzet van E 225 miljoen (f 500 miljoen). Dumaya heeft 30 supermarkten en 5 cash & carry's in en rond Malaga en in de Spaanse enclave Ceuta aan de Marokkaanse kust. In beide gebieden is Dumaya marktleider met een omzet van E 70 miljoen (f 150 miljoen).

Commentaar Ahold-bestuurder Jan Andreae
In een commentaar zei Jan Andreae, lid Raad van Bestuur van Ahold, verantwoordelijk voor Europa: "Onze activiteiten in Spanje groeien nu in hoog tempo. Door de recente acquisities bereiken we nu op jaarbasis een omzet van bijna f 1 miljard. We streven naar aanzienlijke verdere groei. We willen vooral winkels verwerven in dichtbevolkte steden en gebieden, waar klanten graag in moderne supermarkten hun boodschappen doen. De ontwikkelingen in Spanje volgen elkaar snel op omdat de consolidatie in een stroomversnelling is geraakt. Ahold ziet daarin goede kansen. Regionale en lokale supermarktketens zoeken aansluiting vanwege onze internationale kennis en het omvangrijke netwerk. Door onderlinge samenwerking kunnen wij in de grote Spaanse centra een goed renderende groep van sterke ketens opbouwen, die kan rekenen op de klandizie van de Spaanse consument."

Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen.
De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwende verklaringen,
omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.

Zoekwoorden:

Deel: ' Ahold versnelt groei in Spanje '