Persbericht Koninklijke Ahold

Ahold verwerft 75 supermarkten in Argentinië

Disco breidt uit met twee winkelketens

Zaandam, Nederland; Buenos Aires, Argentinië; 19 maart 1999 - Koninklijke Ahold heeft in Argentinië via de 50/50 joint venture Disco-Ahold International Holdings de supermarktketens Supamer en Gonzalez overgenomen, met in totaal 75 winkels. De transacties, die nog door de Argentijnse autoriteiten moeten worden goedgekeurd, worden naar verwachting eind april a.s. afgerond. Ahold krijgt hierdoor in Argentinië in totaal 186 supermarkten met een omzet van f 3,7 miljard en een verkoopvloeroppervlakte van ruim 200.000 m2. Met supermarkten in zes Latijns-Amerikaanse landen en een totaalomzet van circa f 10 miljard en ruim 350 winkels is Ahold qua omzetgrootte de tweede detailhandelsonderneming op dit continent.

Supamer heeft in de provincie Cordoba 46 supermarkten onder de naam Americanos en 18 gemakswinkels onder de naam Mini Sol met samen een omzet van circa f 380 miljoen. Gonzalez heeft in de provincie San Juan
11 supermarkten met een omzet van circa f 84 miljoen. Ahold heeft al zeven supermarkten in Cordoba en twee in San Juan.

De 50/50 joint venture Disco-Ahold International Holdings, in 1998 opgericht door Ahold en Velox Retail Holdings, heeft in Argentinië een belang van 90% in de leidende supermarktketen Disco, met eind 1998 111 supermarkten en een omzet op jaarbasis van f 3,2 miljard. De joint venture heeft eveneens een belang van 65% in de Chileense supermarktketen Santa Isabel met 90 winkels in Chili, Peru, Paraguay en Ecuador en in 1998 een omzet op jaarbasis van f 1,6 miljard.

Elders in Latijns-Amerika is Ahold voor 50% mede-eigenaar van de succesvolle Braziliaanse super- en hypermarktonderneming Bompreço, met in 1998 een omzet van f 3,5 miljard en 91 grote winkels.

Ahold Public Relations, tel: 075-659.57.20 Na kantooruren Jan Hol: 06.22.93.31.37

------------------------------------------- Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen. De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwde verklaringen, omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.

Deel: ' Ahold verwerft 75 supermarkten in Argentinië '