2 september 1999 075-6595720

Ahold winst 2e kwartaal 1999 stijgt 40,6% naar E172,9 miljoen

Hoofdpunten uit het bericht:

· Nettoresultaat groeit 40,6% naar E172,9 miljoen
· Bedrijfsresultaat stijgt met 42,3% tot E321,4 miljoen
· Operationele marge opnieuw omhoog naar 4,1% van de omzet
· Omzet stijgt met 34,5% naar E7,9 miljard

· Winst per gewoon aandeel 27,0% hoger naar E0,27
· Hogere verwachting groei winst per gewoon aandeel voor heel 1999

Zaandam, 2 september 1999 - Koninklijke Ahold nv behaalde over het tweede kwartaal 1999 (12 weken, t/m 18 juli 1999) een nettoresultaat van E172,9 miljoen (in 1998 E123,0 miljoen), een stijging van 40,6%. Het nettoresultaat na aftrek van het preferent dividend bedraagt E170,2 miljoen (in 1998 E121,0 miljoen). De winst per gewoon aandeel steeg met 27,0% naar E0,27 (in 1998 E0,21). Exclusief valuta-invloeden, met name het effect van de hogere gemiddelde omrekenkoers van de US dollar (E0,96 vs E0,92), steeg de winst per gewoon aandeel met 20,2%.

De geconsolideerde omzet groeide met 34,5% tot E7,9 miljard (in 1998 E5,9 miljard).

Het bedrijfsresultaat steeg met 42,3% naar E321,4 miljoen (in 1998 E225,9 miljoen). Als percentage van de netto-omzet nam het bedrijfsresultaat toe van 3,9% naar 4,1%. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) steeg met 38,1% tot E523,4 miljoen (in 1998 E379,1 miljoen). Als percentage van de netto-omzet nam EBITDA toe van 6,5% naar 6,6%.

Verenigde Staten: omzet +34,6%; bedrijfsresultaat +45,7% In de VS groeide de omzet met 34,6% naar USD 4,7 miljard (in 1998 USD 3,5 miljard).
Deze grote stijging komt vooral door de consolidatie van Giant-Landover. Van de andere ketens droeg vooral Stop & Shop bij aan de omzetgroei.

Het bedrijfsresultaat steeg met 45,7% tot USD 238,9 miljoen (in 1998: USD 164,0 miljoen). Alle ketens, in het bijzonder Stop & Shop, behaalden hogere bedrijfsresultaten. Succesvol margebeleid en goede kosten-beheersing bij Giant-Carlisle, Tops en BI-LO droegen ook bij aan de betere resultaten. Het resultaat van Giant-Landover was opnieuw beter dan verwacht dankzij uitstekende omzetten, mede veroorzaakt door scherpe aanbiedingen en kostenbesparingen.

Nederland: omzet + 5,1%; bedrijfsresultaat +9,6% In Nederland groeide de omzet met 5,1% naar E1,8 miljard (in 1998 E1,7 miljard). De omzet van Albert Heijn steeg met 1,9%. Het marktaandeel was dit kwartaal iets lager ten opzichte van het tweede kwartaal 1998. De omzet van Schuitema steeg met 9,2%. Ook het markt-aandeel nam verder toe. Bij de speciaalzaken steeg de omzet gering.

Het bedrijfsresultaat groeide met 9,6% tot E70,7 miljoen (in 1998 E64,5 miljoen). Albert Heijn, Schuitema en Grootverbruik Ahold verbeterden hun resultaten. Vanaf 6 juli 1999 is Gastronoom geconsolideerd. Daardoor is de bijdrage aan het geconsolideerde resultaat in dit kwartaal nog beperkt. De resultaten van de speciaalzaken en productiebedrijven waren lager dan in 1998.

Overig Europa: omzet +32,8%; bedrijfsresultaat +21,7% De omzet in Overig Europa steeg met 32,8% tot E551,6 miljoen (in 1998 E 415,5 miljoen).
In Portugal, Polen en Tsjechië steeg de omzet; vooral bij de Hypernova hypermarkten in Tsjechië. Ook de consolidatie van de in januari 1999 overgenomen Spaanse supermarktketens droeg bij aan de omzetstijging.

Het bedrijfsresultaat in Overig Europa nam toe met 21,7% tot E21,9 miljoen (in 1998 E18,0 miljoen). In Portugal behaalden de Pingo Doce supermarkten en Feira Nova hypermarkten opnieuw hogere resultaten. De resultaten van de nieuwe ketens in Spanje zijn verbeterd en vrijwel break-even. De resultaten in Polen en Tsjechië zijn nog licht negatief.

Latijns-Amerika: omzet +115,7%; bedrijfsresultaat +89,7% In Latijns-Amerika steeg de omzet met 115,7% naar E872,7 miljoen (in 1998 E404,6 miljoen), grotendeels door de consolidatie van Disco en Santa Isabel. In lokale valuta is de omzet in Brazilië ook in het tweede kwartaal verder toegenomen.

Het bedrijfsresultaat in Latijns-Amerika steeg met 89,7% naar E22,0 miljoen (in 1998 E11,6 miljoen), voornamelijk door de consolidatie van Disco. De resultaten van Santa Isabel waren nog licht negatief.

Azië: omzet + 29,7%; bedrijfsresultaat nog negatief In Azië steeg de omzet met 29,7% tot E125,0 miljoen (in 1998 E96,4 miljoen).
Het bedrijfsresultaat was E10,8 miljoen negatief (in 1998 E9,7 miljoen negatief).

Corporate kosten
De corporate kosten bedroegen E10,9 miljoen (in 1998 E8,8 miljoen).

Financiële baten en lasten
De stijging van het saldo financiële baten en lasten, tot E72,7 miljoen negatief (in 1998
E50,2 miljoen negatief), komt vooral door de consolidatie van de rentelasten van Disco, Santa Isabel en Giant-Landover.

De rentedekking (interest coverage) was 3,32 (1998: 3,43).

Belastingdruk
De belastingdruk, uitgedrukt als een percentage van de winst voor belasting, is gestegen tot 27,4% (in 1998 26,2%) als gevolg van wijzigingen in de geografische samenstelling van de winst voor belasting.

Solvabiliteit
Het groepsvermogen, uitgedrukt in een percentage van het balanstotaal, is 16,3% (ultimo 1998 15,7%). Na conversie van de converteerbare achtergestelde obligatielening zal het groepsvermogen 21,7% bedragen. Het garantievermogen is 23,0% (ultimo 1998 23,2%).
Het eigen vermogen bedraagt E2,0 miljard (ultimo 1998 E1,6 miljard). Gedurende het eerste halfjaar 1999 zijn de opbrengst van de uitgeoefende optierechten, de kapitaalstortingen inzake het keuzedividend over 1998 en het positieve saldo van de omrekenkoersverschillen aan het eigen vermogen toegevoegd. Daarnaast is het nettoresultaat over het eerste halfjaar 1999 toegevoegd, na aftrek van preferent dividend en na aftrek van interimdividend op de per balansdatum uitstaande gewone aandelen. De bij acquisities betaalde goodwill ten bedrage van E250 miljoen (voornamelijk Gastronoom in Nederland, Dialco en Dumaya in Spanje en Los Americanos in Argentinië) is geheel ten laste van het eigen vermogen gebracht.

Ahold nettoresultaat eerste halfjaar 1999 stijgt 35,9% naar E348.0 miljoen
Over het per 18 juli 1999 afgesloten eerste halfjaar (28 weken) steeg het nettoresultaat met 35,9% tot E348,0 miljoen (in 1998 E256,1 miljoen). De winst per gewoon aandeel is met 18,9% gestegen tot E0,54 (in 1998 E0,45). Exclusief valuta-invloeden steeg de winst per gewoon aandeel met 19,6%.

Omzet + 30,4%
De geconsolideerde omzet is gestegen met 30,4% tot E17,2 miljard (in 1998 E13,2 miljard). In de VS groeide de omzet met 35,8% naar USD 10,8 miljard (in 1998 USD 7,9 miljard), grotendeels door de consolidatie van Giant-Landover. De omzet in Nederland nam toe met 4,1% tot E4,2 miljard (in 1998 E4,0 miljard). In Overig Europa steeg de omzet met 35,7% naar E 1,1 miljard (in 1998 E0,8 miljard). In Latijns-Amerika bedroeg de omzet E 1,6 miljard (in 1998 E0,8 miljard); deze verdubbeling komt vooral door de consolidatie van Disco en Santa Isabel. In Azië bedraagt de omzet E0,3 miljard (in 1998 E0,2 miljard).

Bedrijfsresultaat +37,7%
Het geconsolideerde bedrijfsresultaat steeg met 37,7% naar E667,3 miljoen (in 1998
E484,5 miljoen). In de VS groeide het bedrijfsresultaat met 46,0% naar USD 505,6 miljoen (in 1998 USD 346,4 miljoen). In Nederland steeg het bedrijfsresultaat met 9,9% tot E161,4 miljoen (in 1998 E146,8 miljoen) en in Overig Europa met 20,1% tot E43,0 miljoen (in 1998 E35,8 miljoen). In Latijns-Amerika bedroeg het bedrijfsresultaat E41,4 miljoen (in 1998 E 20,8 miljoen) en in Azië was dit E25,0 miljoen negatief (in 1998 E19,3 miljoen negatief). De corporate kosten bedroegen E22,5 miljoen (in 1998 E 19,5 miljoen).

Interimdividend per gewoon aandeel: E0,14 of 1% in gewone aandelen De Raad van Bestuur heeft besloten per uitstaand gewoon aandeel een interimdividend vast te stellen van E0,14 of 1% in gewone aandelen, ten laste van de fiscaalvrije agioreserve (in 1998 E0,12 in contanten of 1% in gewone aandelen). Dit is betaalbaar per 9 september 1999. Dan is ook het interimdividend op cumulatief preferente financieringsaandelen betaalbaar.

Hogere verwachting voor heel 1999: circa 20% groei winst per aandeel Mede op grond van de resultaten over het eerste halfjaar 1999 verwacht de Raad van Bestuur voor heel 1999, exclusief valuta-invloeden, een groei van de winst per aandeel van circa 20%.

Ahold Public Relations, tel: 075-659 5720.
Na kantoortijden: Hans Gobes, tel.: 06 55 82 22 98; Jan Hol, tel.: 06 22 93 31 37

__
Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen.
De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwende verklaringen, omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.

Geconsolideerde winst- en verliesrekening van Koninklijke Ahold N.V.

|                |  |             | |                |  |             | |                |  |             |  |     |             |
| 2e | 1e halfjaar |
| | $238,945,7164,0$505,6 |
| | 46,0346,4 |
>----------+-------------------------|
|--------------------------------+----+-------------------------> | | | | | - Nederland | | |

| | E70,79,664,5E161,49,9 |
| | 146,8 |
| | E21,921,718,0E43,020,1 |
| | 35,8 |
| | E22,089,711,6E41,499,0 |
| | 20,8 |
| | E./. 10,811,3./. |
| | 9,7E./. 25,029,5./. |
| | 19,3 |
| | E./. 10,923,9./. |
| | 8,8E./. 22,515,4./. |
| | 19,5 |
| | E321,442,3225,9E667,3 |
| | 37,7484,5 |
>----------+-------------------------|
|--------------------------------+----+-------------------------> | | | | | | | | | | | | |--------------------------------+----+-------------------------> >----------+-------------------------|
| | E0,43,4E1,98,4 |
| | E./. 73,1./. 53,6 |
| | E./. 192,2./. 130,3 |
| | E./. 72,7./. 50,2 |
| | E./. 190,3./. 121,9 |
| 41,5 | 175,7 |
| | E |
| | 477,0 |
| | 31,5 |
| | 362,6 |
| | E./. 68,1./. 46,0 |
| | E./. 125,5./. 93,6 |
| 39,2 | 129,7E351,530,7269,0 |
| | E./. 7,7./. 6,7 |
| | E./. 3,5./. 12,9 |
| | E172,940,6123,0E348,0 |
| | 35,9256,1 |
>----------+-------------------------|
|--------------------------------+----+-------------------------> | | | | | P.M. Dividend preferente | | | | aandelen | | | | | | | |--------------------------------+----+-------------------------> >----------+-------------------------|
| | E./. 2,7./. 2,0 |

| | aandelen zijn herrekend |
| | voor stockdividenden. |
>----------+-------------------------|

** Het resultaat per gewoon aandeel is berekend door het resultaat na aftrek van het preferent dividend te delen door het gemiddeld aantal uitstaande gewone aandelen.
Geconsolideerde balans van Koninklijke Ahold nv
| 3 januari 1999 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | | | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 7.880E6.942 |
| 476460 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | Voorraden | | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 2.1661.996 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | Vorderingen | | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 1.7131.509 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | Liquide middelen | | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 711519 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | | E | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 12.946E11.426 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | Eigen vermogen | E | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 1.964E1.553 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | Belang derden | | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 153243 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | Groepsvermogen | | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 2.1171.796 |
| 860860 |
| 2.977E2.656 |

>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | Voorzieningen | | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 1.2171.100 |
| 3.6683.063 |
| 5.0844.607 |
| 12.946E11.426 |
| 5.681E4.803 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | Ratio's | | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 635.661 |
| 16,315,7 |
| 23,023,2 |
|--------------

| 235238 |
>------------------|
|--------------------------------------------------+------------------> | | | | Net gearing in %, excl. | | | financial-leaseverplichtingen | | | | | |--------------------------------------------------+------------------> >------------------|
| 186190 |
| 0,98E0,86 |
| 21,721,7 |
| 153145 |
| 116110 |
>------------------|

* De aantallen aandelen zijn herrekend voor stockdividenden.
** Net gearing gedefinieerd als het saldo van de rentedragende schulden en de liquide middelen uitgedrukt als percentage van het groepsvermogen.

Deel: ' Ahold winst 2e kwartaal 1999 stijgt 40,6% '