Rabobank Nederland

Airspray behaalde 70% omzet in 1998 in Verenigde Staten

Beursmedia/Betten, 17/3/1999

Airspray behaalde in 1999 70% van de omzet in de Verenigde Staten. Dit stelde algemeen directeur B. Molenaar woensdag tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam. De overige 30% van de omzet werd geboekt in Europa en Azië. 'Het aandeel van Europa moet in de toekomst wel iets groter worden', aldus Molenaar. De omzet van Airspray steeg in 1998 van NLG 14,6 miljoen naar NLG 27,4 miljoen.

Airspray opende in het vierde kwartaal van 1998 een productiefaciliteit in de Verenigde Staten. 'We hebben een partner die voor ons de productie doet. We hebben de assemblage daar inderdaad uit handen gegeven, maar als de schaalgrootte toeneemt kunnen we die zonder porblemen terughalen', aldus Molenaar. Airspray heeft in de Verenigde Staten 4 a 5 mensen in dienst die zich bezighouden met administratie, verkoop en marketing. In totaal werken 45 mensen bij het bedrijf.

Molenaar sloot donderdag niet uit dat Airspray in de toekomst ook op een ander continent een productielocatie zal openen. 'We kijken wel naar Azië, maar die plannen zijn nog niet zo concreet. In 1999 zullen op dat gebied zeker geen ontwikkelingen plaatsvinden', zo stelde Molenaar.

In 1998 waren de vijf grootste afnemers van Airspray goed voor 46% van de totale omzet van het bedrijf. 'We hebben vorig jaar gezegd dat we een betere spreiding wilden. De verwachting was dat het verder omlaag zou gaan en dat is ook gebeurd. In 1997 waren de vijf grootste afnemers nog goed voor 55% van de omzet', aldus Molenaar.

Deel: ' Airspray behaalde 70% omzet in 1998 in Verenigde Staten '