Ajax Cape Town primeur in professionele sportwereld Amsterdam, maandag 11 januari 1999.

AFC Ajax NV is met de oprichting van Ajax Cape Town wereldwijd de eerste professionele sportclub die als franchisegever optreedt. Ajax Cape Town, een dochtermaatschappij van AFC Ajax NV, zal gaan spelen in de hoogste afdeling van het Zuid-Afrikaanse voetbal (de Premier Soccer League).

AFC Ajax NV is voor 51 procent eigenaar van Ajax Cape Town. De nieuwe club ontstaat uit een fusie van twee Zuid-Afrikaanse voetbalclubs, te weten Seven Stars en Cape Town Spurs. Rob Moore, de huidige eigenaar van Seven Stars en John Comitis, de eigenaar van Cape Town Spurs worden voor 49 procent mede-eigenaar van Ajax Cape Town

In juni 1999 krijgt de samenwerking zijn beslag. Ajax Cape Town komt in het seizoen 1999-2000 uit in de Premier Soccer League. Seven Stars en Cape Town Spurs blijven dit seizoen (1998-1999) spelen in de Premier Soccer League, ongeacht de komende fusie van beide clubs.

De investering van AFC Ajax NV richt zich voornamelijk op het versterken van de jeugdopleiding, een sleutel tot toekomstig succes voor beide clubs. De volgende vijf onderdelen zijn van belang:

Hoogwaardige trainingsfaciliteiten in Thornton, het huidige complex van de Cape Town Spurs in Kaapstad. Het nieuwe complex omvat vier velden, een sporthal en een modern clubhuis. De totale kosten van dit complex overstijgen de 1,2 miljoen Amerikaanse dollar. Met het vroegere Voorland en het huidige jeugd- en amateurcomplex de Toekomst indachtig, is besloten de faciliteiten van Ajax Cape Town Ikamva te noemen, wat in de Zuid-Afrikaanse Xhosa-taal de Toekomst betekent. Voorzitter Michael van Praag vindt de naam zeer geschikt omdat op de Toekomst en vroeger op Voorland een aantal Europese topspelers is opgeleid. Wij hopen op Ikamva de beste spelers uit Afrika op te gaan leiden.

Hoogwaardige trainingsmethoden. Ajax wereldwijd bekende TIPS (Techniek, Intelligentie, Persoonlijkheid en Snelheid) dienen ook bij de jeugdopleiding van Ajax Cape Town als uitgangspunt.

Trainers van topniveau. De ervaring en de kwaliteiten van de technische staf van Ajax Amsterdam worden overgebracht op de trainers van Ajax Cape Town. De staf van de Amsterdamse jeugdopleiding zal toezien op het opleiden, scouten en werven van jonge spelers in (Zuid-)Afrika. John Comitis, mede-eigenaar van Ajax Cape Town, stelt dat Ajax gaat investeren in het opzetten van een netwerk van scouts dat in Kaapstad, in Zuid-Afrika en in Afrika op zoek gaat naar het beste talent, in alle leeftijdscategorieën.

Stages. Beloftevolle (Zuid-) Afrikaanse jeugdspelers kunnen full time of part time stage komen lopen in Amsterdam. Tijdens deze periode worden deze talenten in gastgezinnen opgevangen.

Jeugdelftallen op hoog niveau. Jonge Afrikaanse voetballers tussen negen en negentien jaar leren in het kenmerkende systeem en het tactische concept van Ajax te spelen.

Voor Van Praag heeft de jeugdopleiding van Ajax Cape Town een helder doel: De beste toekomstige Afrikaanse talenten laten spelen en trainen in het systeem van Ajax. De volgende Benni loopt daar ergens rond. Ajax is er stellig van overtuigd dat hij en alle toekomstige Bennis met trots het witte shirt met de rode baan zullen dragen. Ook Rob Moore, mede-eigenaar van Ajax Cape Town zegt dat Benni het levende voorbeeld is van het talent dat Afrika kan voortbrengen, indien de jongens een kans krijgen. Twee jaar geleden troffen wij Benni in de sloppenwijken van Hanover Park. Nu speelt hij voetbal op professioneel niveau bij Ajax. Het is hem gelukt zijn familie uit de armoede te halen. Ajax Cape Town biedt veel jongens de kans op een welvarend bestaan.

Een ander belangrijk punt van de samenwerking is de beschikbaarheid van spelers van Ajax Cape Town voor Ajax Amsterdam. De rechten van Ajax omvatten onder meer: Het recht om alle Ajax Cape Town spelers te scouten en te op te nemen in de opleiding in Amsterdam; Het eerste recht om een speler van Ajax Cape Town een contract aan te bieden. Het valt te verwachten dat de beste spelers van Ajax Cape Town als professional in Nederland aan de slag zullen gaan.

Ajax Cape Town verwerft voor Afrika alle licenties en rechten op het gebied van merchandising van het merk Ajax en alle merknamen verbonden aan Ajax Cape Town.

In juni 1999 worden de namen bekend gemaakt van de hoofdtrainer, de voorzitter en de andere bestuursleden van Ajax Cape Town.

Ajax Cape Town speelt het Premier League Soccer-seizoen 1999-2000 in het Norwich Park stadion in Newland, totdat een definitieve keuze is gemaakt voor stadionfaciliteiten in de regio van Kaapstad.

Er wordt verwacht dat de oprichting van Ajax Cape Town veel beroering teweeg brengt in de professionele Europese voetbalwereld. David Bate, werkzaam als vice-president Corporate Finance bij ABN AMRO: Ik denk niet dat het initiatief van Ajax in Zuid-Afrika de laatste franchise-activiteit in het voetbal is. Niet van Ajax maar ook niet van andere clubs. Op deze manier hebben clubs de kans wereldwijd vroeg talent op te sporen. Vroegtijdig zicht op nieuw talent heeft sportieve en financiële vooruitgang tot gevolg: hogere inkomsten uit kaartverkoop, televisierechten, merchandising en een hogere waarde van het aandeel.

Bob-Jan Hillen, commercieel directeur van Ajax, zegt dat Ajax Cape Town een uitzonderlijke investering is voor Ajax. Het is negen maanden geleden dat Ajax naar de beurs ging. We vertrouwen erop dat Ajax Cape Town op en naast het veld van toegevoegde waarde zal zijn. Ajax blijft wereldwijd zoeken naar mogelijkheden om het resultaat te verbeteren, voor de club en voor haar aandeelhouders.

Michael van Praag kondigde tevens aan dat Ajax een gezamenlijk Afrikaans kandidaatschap steunt voor het WK in 2006. Wij hopen dat een aantal van de bij Ajax Cape Town opgeleide spelers over zeven jaar het nationale shirt draagt.

De oprichting van Ajax Cape Town is getoetst aan verschillende voorwaarden, waaronder de toestemming van de Zuid-Afrikaanse voetbalbond (SAFA) en Premier Soccer League (PSL). _________________________________________________________________

© 1997, 1998 AFC Ajax NV. Alle rechten voorbehouden / all rights reserved.

Deel: ' Ajax Cape Town primeur in professionele sportwereld '