AFC Ajax

Ajax nodigt F-side uit op gesprek
Amsterdam, vrijdag 19 maart 1999.

Het bestuur en de directie van Ajax treden op 13 april in overleg met supporters om de problematiek rond de beschikbaarheid van kaarten bij uitwedstrijden te bespreken. Ajax verstuurde uitnodigingen aan alle seizoenkaarthouders eerste ring zuidzijde.

In de bijeenkomst zal worden toegelicht wat volgend jaar de KNVB-plannen zijn voor de supporters bij uit- en thuiswedstrijden. Ook wil de club van de gelegenheid gebruik maken om, samen met de supporters, overlast en ongeregeldheden tijdens wedstrijden uit te bannen.

'Uw mening is belangrijk om te bepalen hoe we binnen deze regels zo goed mogelijk de belangen van alle supporters kunnen behartigen. Ajax wil graag dat het maximale aantal supporters meegaat naar uitwedstrijden,' schrijven voorzitter Michael van Praag en algemeen directeur Frank Kales.

In de brief vraagt Ajax ook begrip voor de situatie waar FC Zwolle in verkeert. Voor het bekerduel stelde de eerste-divisionist 421 plaatsen voor Ajax-supporters ter beschikking, op een totale capaciteit van 6.500 plaatsen. De Ajax-aanhang nam hier geen genoegen mee en dreigde te demonstreren in het centrum van Zwolle. Burgemeester Franssen verbood hierop de wedstrijd. Na overleg tussen de gemeente Zwolle, FC Zwolle en Ajax werd dit aantal voor het inhaalduel op 24 maart uitgebreid met 260 extra staanplaatsen.

Van Praag en Kales: 'Sinds jaar en dag is de ruimte voor supporters van de bezoekende club altijd acceptabel geweest. En wij vinden dat Ajax supporters dit moeten begrijpen en accepteren. Ajax verzoekt u dan ook om plannen voor demonstraties te stoppen, temeer daar Ajax de kans loopt, als de wedstrijd voor de tweede maal wordt verboden, te worden gediskwalificeerd. Dit zal tot gevolg hebben dat Feyenoord vrij baan krijgt voor de finale!'

Deel: ' Ajax nodigt F-side uit op gesprek Amsterdam '