Roda valt aan, Ajax stelt zege veilig
Kerkrade, donderdag 4 februari

In de achtste finale in het Amstel Cup-toernooi had een feller Roda JC langere tijd het betere van het spel, maar speelde Ajax gedegen (3-0). Na gelijke spelen tegen Heerenveen en Feyenoord, voor de winterstop, was het de eerste officiele overwinning van Jan Wouters. 'Ik ben meer tevreden over de winst dan over het spel'. Ajax kwam in Kerkrade op voorsprong door Wamberto, na rust scoorden Richard Knopper en Shota Arveladze. Jari Litmanen maakte zijn rentree.

Foto: Gerard van Hees - gemaakt met Sony-apparatuur

Vier kansen, drie doelpunten. Ajax bekert verder. Korter kun je het bekerduel tegen Roda JC niet samenvatten. Ajax speelde in Kerkrade gedisciplineerd en de ploeg hield zich aan de afspraken. 'Voorlopig telt het resultaat, mooi voetbal komt later', was het motto van Wouters tijdens de voorbereiding. 'Wij speelden in de eerste helft niet goed en en hadden verdiend op achterstand kunnen komen. Roda JC was feller. Tegen de verhoudingen in komen we dan toch op voorsprong.'

Voor de eerste wedstrijd in de KPN-Telecompetitie, uit tegen Twente op valentijnsdag, oefent Ajax nog een keer. Aanstaande zaterdag is Lierse SK, de oude club van Rudy, de sparringpartner. Op 10 maart bekert Ajax verder in de kwartfinales tegen FC Zwolle.

Onverwacht

Ajax kwam in de 35e minuut op voorsprong. De kleinste speler uit de KPN-Telecompetitie, Wamberto met 1.68 meter, ontsnapte aan een van de langste, Regilio Vrede (2.00 meter). De bal rolde voor zijn voeten na een aanval van Knopper (13) en Gronkjaer (1-0).

Knopper's eerste

Door de vele blessures (Dani, Litmanen) viel Wouters terug op de Ajax-jeugd. In de voorbereiding speelde de centrale middenvelder twee sterke wedstrijden (Cape Town, VfB Stuttgart). Vandaag scoorde hij zijn eerste officiele treffer (2-0).

Dreiging

Jan Wouters trainde in de voorbereiding veel op snelle balcirculatie en vleugelspel. Jesper Gronkjaer, hier in duel met Regilio Vrede, paste zich snel aan het Ajax-systeem aan.

Oude vorm

In Kerkrade domineerde Ajax niet, maar ging van de aanval constant dreiging uit. Er viel wel te genieten: scoren is ook een kwaliteit. Invaller Shota Arveladze bekroonde zijn rentree met een majesteuze lob over een verbouwereerde keeper Kalac (3-0).

Rentree

Voor het eerst sinds drie maanden droeg Litmanen weer het rood-wit. De Fin speelde de laatste tien minuten. Wouters: 'Als Litmanen direct voluit gaat, loopt hij het risico een terugslag te krijgen. Dat willen we niet.'

Roda JC - Ajax 0 - 3 (0-1)

Scoreverloop

0 - 1 Wamberto (38')
0 - 2 Knopper (59')
0 - 3 Arveladze (93')

Roda JC

Kalac, Senden, Vrede, Ruts (Lawal), van Haaren, v.d Heyden, Nygaard, v.d Leur, Tchoutang (Torma) van Houdt (Zafarin), Peeters.

Ajax

Van der Sar, Mensah, Melchiot, Oliseh, Sier, Gorre, Knopper (Litmanen) Witschge, Babangida (Arveladze), Wamberto, Gronkjaer.

Scheidsrechter: Mario v/d Ende,
v.d Leur (geel)
_________________________________________________________________

Foto's Gerard van Hees - Gemaakt met Sony-apparatuur _________________________________________________________________

© 1997, 1998 AFC Ajax NV. Alle rechten voorbehouden / all rights reserved.

Deel: ' Ajax stelt zege veilig '