Ajax treedt toe tot International Footbal Hall of Champions

Amsterdam, maandag 1 februari 1999.

Ajax wordt maandagavond op het jaarlijks voetbalgala van de FIFA toegelaten tot de 'International Football Hall of Champions', een officieel door wereldvoetbalbond erkend instituut.

Voorzitter Michael van Praag is aanwezig in het Teatre Nacional de Catalunya in Barcelona om de prijs in ontvangst nemen. Met de uitverkiezing geeft het instituut, bestaande uit 27 journalisten en prominenten uit de voetbalwereld, blijk van de internationale grootheid van de Amsterdamse club.

Ajax is de meeste succesvolle club in Nederland en een van de meest succesvolle in Europa. In het bijna honderdjarige bestaan won de Amsterdamse club 27 keer het landskampioenschap en viertien maal werd de nationale beker veroverd. Daarnaast pronken in het Ajax Museum vier Europese Cups voor landskampioenen, drie Europese Super Cups en éénmaal de Europa Cup voor bekerwinnaars en UEFA Cup. In 1972 en in 1995 nam Ajax een wereldbeker mee naar huis.

International Footbal Hall of Champions

Het IFHOC kiest jaarlijks een selecte groep van spelers, trainers, scheidsrechters, clubs en andere voetbalgrootheden. Ajax is de tweede club, na Real Madrid, die deze eer ten deel valt. Oud-Ajacieden Rinus Michels (als manager) en Johan Cruijff (als speler) werden vorig jaar gekozen.

Dit jaar treden ook de Fransman Just Fontaine, de Duitser Gerd Muller, de Braziliaan Garrincha en de Italiaan Dino Zoff toe tot de galerij der groten. Naast spelers is er ook plaats voor nationale teams; vorig jaar was dit Brazilie, dit jaar is Duitsland uitverkoren.

De ceremonie vindt voor het tweede achtereenvolgende jaar plaats met de benoeming van de beste speler van het jaar. Voor 1998 nomineerde de FIFA de Kroaat Davor Suker, top-scorer van het WK, Zinedine Zidane, uitblinker van Wereldkampioen Frankrijk en Ronaldo, die de prijs de vorige twee jaar al won. De winnaar treedt in de voetsporen van George Weah (1995), Romario (1994), 1993 (Roberto Baggio), Marco Van Basten (1992) en Lothar Matthäus (1991).

Het Spaanse voetbalblad Don Balon is co-host van de avond. Naar verwachting zullen miljoenen kijkers in Europa het spektakel rechtstreeks volgen. Het gala wordt door meer dan 20 tv-omroepen live uitgezonden; waaronder satellietzender Eurosport, Sky en de Italiaanse omroep RAI en de Duitse zenders ARD/ZDF en DSF. Er is geen Nederlandse uitzending gepland.

De Hall of Champions werd begin 1998 opgericht. Tijdens het WK In Frankrijk werd de eerste tentoonstelling gehouden. De organisatie werkt nog aan een permanente tentoonstellingsruimte, maar de website is uitmuntend.

© 1997, 1999 AFC Ajax NV. Alle rechten voorbehouden / all rights reserved.

Deel: ' Ajax treedt toe tot International Footbal Hall of Champions '