Ajax verliest oefenduel oude club Rudy
Lier, zaterdag 6 februari

Jan Wouters leed zaterdag zijn eerste nederlaag als hoofdtrainer van Ajax. In de oefenwedstrijd tegen Lierse SK, de vorige club van Andrzej Rudy, gaven de Amsterdammers tweemaal een voorsprong uit handen (3-2). Het duel in Belgie, gevolgd vanaf de tribune door ruim duizend Ajax-supporters, was het laatste oefenduel voor de competitie voor Ajax van start gaat.

In de eerste helft hielden de ploegen elkaar nog in evenwicht. Tijjani Babangida opende in de 20ste minuut de score. Jari Litmanen zette met een steekpass de Nigeriaan vrij voor oud Ajax-doelman Stanley Menzo. Serge van den Ban, in het doel voor Edwin van der Sar die rust werd gegund voor de oefen-interland woensdag tegen Portugal, was tien minuten later kansloos op een schot van Huysmans.

Na rust bewees Richard Knopper zijn uitstekende vorm. In de 50e minuut schoot de schaduwspits de bal over een afstand van 17 meter keihard in de kruising. Ajax gaf daarna de wedstrijd onnodig uit handen. De Amsterdamse defensie liet Van de Weyre en Zbebel vrij en zij bepaalden binnen een minuut de eindscore in het voordeel van de thuisploeg (3-2).

Gerald Sibon en Giorgi Kinkladze kregen zaterdag de kans zich in de kijker te spelen. Ajax2-keeper Casper Nelis voegde zich op het allerlaatste moment bij de groep, als vervanger van Fred Grim die vroegtijdig huiswaarts keerde vanwege griep. Ook Dani, Benni en Ole Tobiasen lieten verstek gaan wegens blessures.

Ajax speelt op zondag 14 februari het eerste competitie-duel na de winterstop. Voor Jan Wouters paste het oefenduel perfect in voorbereiding op de wedstrijd tegen FC Twente. De ontmoeting met zijn oude ploeg werd voor Andrzej Rudy een gedenkwaardig moment. Na afloop namen 5.000 Lierse-supporters alsnog afscheid van de 33-jarige Pool met wie ze anderhalf jaar geleden ook het landskampioenschap van Belgie vierden.

Scoreverloop

0-1 Tijjani Babangida 20'
1-1 Dirk Huysmans 30'
1-2 Richard Knopper 50'
2-2 Van de Weyre 64'
3-2 Zbebel 65'

Ajax

Serge van den Ban, Mario Melchiot (Dean Gorre), Arno Splinter, Sunday Oliseh (Kofi Mensah),Tom Sier (Richard Witschge); Andrzej Rudy, Jari Litmanen (a) (Richard Knopper), Raphael Supusepa; Tijjani Babangida, Gerald Sibon (Shota Arveladze), Giorgi Kinkladze. Reserves: Casper Nelis (D), Wamberto.

© 1997, 1998 AFC Ajax NV. Alle rechten voorbehouden / all rights reserved.

Deel: ' Ajax verliest oefenduel van Lierse SK '