AD: Arsenal beste sport-site 1998
Amsterdam, donderdag 7 januari 1999.

Het voetbalseizoen is pas halverwege, maar zoals gebruikelijk was het in december de tijd van de jaaroverzichten. Het kon niet uitblijven dat tegenwoordig ook websites in deze klassementen worden opgenomen. In het lijstje van tien beste sport-sites van het jaar, een verkiezing door het Algemeen Dagblad, werd de Ajax-website zevende. In de verkiezing van de beste 'e-zines' van 1998, gehouden door de lezers van Smallzine, eindigde Ajaxmail op een twaalfde plaats.

In de 'play off' tussen de Official Michael Jordan Website en de Arsenal Football Club Interactive, beide sites werden door het AD met een 9+ gewaardeerd, wonnen de Gunners dik op punten. Arsenal was 'actueler', 'gebruiksvriendelijker' en 'creatiever' dan 'His Royal Airness'. Grootse gemis aan de website van Jordan was het ontbreken van een persoonlijke touch van 's werelds best betaalde sportman.

Arsenal beste sport-site van 1998

De website van Arsenal werd door het AD gekozen als beste sportsite van 1998. De Gunners blinken vooral uit in de vormgeving. 'De navigatie is verpakt in een hypermoderne joystick.'

Op de derde plaats komen we de eerste Nederlandse website tegen. De autocoureur Jos Verstappen moet het erepodium echter delen met de websites van de Major League Baseball, de NFL en Johan Cruijff, zeker niet de minsten.

Prijzenswaardig is de vermelding van de 'officiele' website van Kick Wilstra, de enige amateursite in het lijstje. De homepage van deze stripheld uit de jaren vijftig, genoemd naar de legendarische voetballers Kick Smit, Faas Wilkes en Abe Lenstra, deelt de tiende plek met de digitale versie van het sporttijdschrift Voetbal International.

De hoge waardering voor de Ajax-website -een negen min- is zeker niet onverdienstelijk. Op www.ajax.nl, gestart op 11 juli 1997, kun je vooral de laatste ontwikkelingen rondom de club volgen, maar ontbreekt het nog aan veel interactieve onderdelen, zoals spelletjes, quizzen, polls en pools. Zoals een topclub betaamt, willen wij ook op internet in het linkerrijtje terechtkomen!

Algemeen Dagblad sport-site top tien
1.

* Arsenal Football
Interactive (9+)

* The Official
Michael Jordan Website (9+)

3.

* Jos Verstappen Online (9)

* Major League
Baseball (9)

* NFL.com (9)

* Officiele Johan Cruijff
Site (9)

7.

* Ajax- The official website (9-)

8.

* In the Net - UEFA (8,5)

* Eerste Algemene Nederlandse Rolhockeysite (8,5)

10.

* The Official Site of Kick Wilstra (8+)

* VI Online (8+)

Ajaxmail twaalfde in verkiezing 'beste E-zine van 1998'

De verkiezing 'beste E-zine van Nederland' valt in een hele andere categorie. In dit klassement, voor de tweede keer georganiseerd door het internet-tijdschrift Smallzine, draait alles om het medium: de electronische nieuwsbrief. Ajaxmail -de gratis wekelijkse nieuwsbrief van Ajax- eindigde in deze verkiezing, na populaire e-zines over internet, muziek en humor, op een twaalfde plaats.

Net als in de verkiezing van sport-site van het jaar was er bij de e-zines sprake van een close finish. De Cursor won nipt van WebWereld, de Nieuwsbrief van IDG. Op WebWereld werd wel meer gestemd, maar De Cursor, een uitgave van Planet Internet België, won omdat zij na een actieve campagne vaker een nummer een vermelding kregen.

In totaal brachten 3.440 mensen hun stem uit op een van de 170 Nederlandstalige e-zines. Deelnemers konden maximaal drie punten per e-zine uitdelen. De nummer twee kreeg twee punten en de nummer drie een. Ajaxmail verkreeg 381 punten uit 205 stemmen, wat neerkomt op een gemiddelde van 1,8 punten per deelnemer.

De verschillen in de top tien waren dit keer kleiner dan vorig jaar. De inmiddels opgeheven e-zines Daily Planet en Shift ('shift happens'), vorig jaar nog respectievelijk de nummers een en twee, hadden toen een straatlengte voorsprong op de achtervolgers.

Dit effect zag je ook terug in de samenstelling van de top-tien van de oplages van Nederlandstalige nieuwsbrieven. Het wegvallen van DP en Shift, respectievelijk 30.000 en 20.000 abonnees, zorgden voor grote verschuivingen. BSE in Beeld!, vorig jaar tweede, is met 25824 abonnees nu het grootste e-zine van Nederland.

Hierbij moet wel worden vermeld dat WebWereld -in juni 1997 met ruim 32.000 abonnees nog de grootste nieuwsbrief- dit keer geen cijfers vrijgaf. En ook de twee nieuwsbrieven van Planet Internet, de populaire Planet Multimedia en de nieuwe Planet Weekly, werden niet in deze verkiezing opgenomen.

Ajaxmail komt in deze lijst niet voor, maar zou op basis van deze gegevens zeker een vermelding in de top tien hebben gekregen. De nieuwsbrief van Ajax, een supplement op de website, heeft momenteel een adressenbestand van rond de 15.000 abonees. De redactie werd niet benaderd om cijfers te publiceren. Bij deze.

De complete lijst van de verkiezing van de beste E-zine en de oplages van de nieuwsbrieven vind je op de site van SmallZine

Aanmeldingspagina Ajaxmail

© 1997, 1999 AFC Ajax NV. Alle rechten voorbehouden / all rights reserved.

Deel: ' Ajaxmail twaalfde in verkiezing 'beste E-zine van 1998' '