ABVAKABO FNV

AKKOORD BEREIKT OVER CAO-GEMEENTEN

Bonden schorten acties op voor ledenraadpleging

Zoetermeer, 28 mei 1999

De vakbonden bij de gemeenten ABVAKABO FNV/NOVON, CFO CNV-bond en CMHF hebben een onderhandelaarsakkoord bereikt over een nieuwe CAO-Gemeenten. De nieuwe CAO voorziet in een totale loonsverhoging met 4,5 procent voor een periode van 18 maanden. Per 1 april krijgen de werknemers een salarisverhoging van 2 procent, vervolgens 1 procent per 1 oktober en per 1 augustus 2000 nog eens 1,5 procent. Daarnaast is er sprake van twee keer een eenmalige uitkering van 350 gulden bruto, uit te betalen in december 1999 en april 2000. Deze uitkering wordt in 2001 structureel in de eindejaarsuitkering verwerkt, waardoor deze omhoog gaat van 0,8 naar 1 procent. Voor de mensen met de lagere inkomens wordt de vloer in de eindejaarsuitkering verhoogd van 400 naar 750 gulden.

De bonden gaan het principe-akkoord de komende maand met een positief advies voorleggen aan hun leden. Zij roepen de leden op de acties zo snel mogelijk te beëindigen.

Daarnaast zijn in de nieuwe CAO een aantal afspraken gemaakt op het gebied van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook zijn er afspraken gemaakt over aanpak van de werkdruk en aanpassing van de seniorenregeling aan de flexibele pensioenregeling. Werknemers krijgen daardoor de mogelijkheid van een aanvullende uitkering naast de FPU.

Deel: ' Akkoord bereikt over ambtenaren cao-gemeenten '