Gemeente Haarlem

All Painting wint Haarlemse Milieuprijs 1999

Het Haarlemse schildersbedrijf All Painting heeft de Haarlemse Milieuprijs 1999 gewonnen. Bedrijfsleider Bert van Wooning nam de prijs, bestaande uit een geldbedrag van 5000 gulden, vandaag van wethouder Ton Smit in de Haarlemse Gravenzaal in ontvangst. De inzending van All Painting werd geprezen om de enorme milieuwinst en haar voorbeeldwerking voor andere bedrijven. Kaarsenmakerij Candlelight en Zonnestudio 7-days eindigden op een gedeelde tweede plaats.

Preventie

De gemeente wil met de Milieuprijs het milieubewustzijn stimuleren. Vorig jaar ging de prijs naar het beste EcoTeam. Het thema voor de Milieuprijs 1999 was preventie van afval of de uitstoot van schadelijke stoffen in het midden- en kleinbedrijf. Haarlemse bedrijven met maximaal 15 werknemers konden meedingen naar de prijs. De jury beoordeelde in totaal vijf inzendingen. De criteria daarbij waren: de mate van vernieuwing, de vermindering van het gebruik van grond- en hulpstoffen, water, energie of de uitstoot van milieuschadelijke stoffen en de voorbeeldwerking voor de bedrijfstak.

Afvallers

De jury was onder de indruk van de milieu-inspanningen van de stichting Kunstijsbaan Kennemerland en van de Stichting Andere Werkvormen/ De Schalm. Toch vielen deze inzendingen af omdat beide instellingen gesubsidieerde stichtingen zijn waardoor ze niet in de categorie midden- en kleinbedrijven vallen. De inzending van de Schalm betrof een textielophaalsysteem voor Haarlem. De kunstijsbaan dong mee met het hergebruik van warmte. Zij hergebruikt de warmte die bij het koelen vrijkomt voor de centrale verwarming van de gebouwen, warmwater in de douches, het smelten van schraapijs en sneeuw, het verwarmen van het dweilwater in de ijsbewerkingsmachines en het vorstvrij houden van bestrating.

Nominatie

De inzendingen van Kaarsenmakerij Candlelight, Zonnestudio 7-days en All Painting werden genomineerd door de jury. Kaarsenmakerij Candelight hergebruikt kaarsresten door er nieuwe kaarsen van te maken. Zonnestudio 7-days hergebruikt de warmte die vrijkomt van de zonnebanken voor ruimteverwarming en All Painting lakt en beitst hout zonder oplosmiddelen. Hiervoor walst een wals-lakmachine de lak droog op het hout. Een ultraviolet-droger droogt en verhardt de lak of beits met ultraviolet-straling.

Winnaar

Uiteindelijk werd All Painting door juryvoorzitter en milieuwethouder Ton Smit uitgeroepen tot de gelukkige winnaar van de Milieuprijs 1999. De jury vond de milieuwinst van deze inzending bijzonder groot omdat oplosmiddelen zeer schadelijk zijn voor mens en milieu. Bovendien levert de productiemethode van All Painting niet alleen milieuwinst op maar ook blijvend financieel voordeel. Hierdoor is de voorbeeldwerking voor andere bedrijven groot. Wethouder Ton Smit maakte na afloop bekend dat de Milieuprijs 2000 ook weer voor Haarlemse bedrijven beschikbaar gesteld wordt.

16 september 1999

Deel: ' All Painting wint Haarlemse Milieuprijs 1999 '