AltaVista
AltaVista start in Nederland
17 - 2 - 2000
Portalsite en zoekmachine levert Nederlanders sneller relevante lokale informatie
Vandaag start portalsite en zoekmachine AltaVista in Nederland op www.altavista.nl. Op de dag van de kick-off heeft Altavista 6 miljoen Nederlandse websites geïndexeerd. In de komende twee weken indexeert de Nederlandse AltaVista-site 95% van alle Nederlandse websites, waardoor internetgebruikers snel relevante en lokale informatie op het internet kunnen vinden. Het internetbedrijf biedt naast de hoogwaardige zoektechnologie die AltaVista bekend maakte, ook Nederlandse content, de mogelijkheid te zoeken naar multimedia en een aantal basisdiensten zoals gratis e-mail en een veiling. In de loop van 2000 verwacht AltaVista.nl haar activiteiten uit te breiden met shopping.com, een virtuele marktplaats, en live nieuwsbeelden. Roelf Sluman: We realiseren ons dat content koning is en hebben de ambitie de mogelijkheden van een portalsite naar een hoger niveau te tillen. Geavanceerde zoektechnologie blijft daarnaast onontbeerlijk om in meer dan één miljard internetpaginas te vinden wat je zoekt. AltaVista heeft alles in huis om de internetgebruiker op slimme en snelle wijze relevante informatie te leveren.

AltaVista gaat als toegangspoort dienen van het netwerk van internetbedrijven van CMGI, het concern dat AltaVista afgelopen zomer heeft overgenomen. Sinds de overname is AltaVista gestart met het opzetten van sites buiten de Verenigde Staten. Op de verschillende sites is sneller, maar vooral meer relevante lokale informatie te verkrijgen dan op de AltaVista.com-site. Door één klik op de muis kan de bezoeker van AltaVista.nl zoeken op vijf dimensies: het Nederlandse web, het wereldwijde web, beelden, audio en video. Behalve dat Nederlanders in het Nederlands gebruik kunnen maken van de geavanceerde zoektechnologie van AltaVista, zorgt een groot aantal lokale content leveranciers voor snelle specifieke en actuele informatie.

Belangrijke leveranciers waarmee AltaVista.nl samenwerkt voor de website zijn Looksmart, Yournews (nieuws, ontspanning, geld en sport), TV Web (programma-bladen), IDG Communications (computer en technisch nieuws), Quote Personal Finance (geld), ActivePlus (beurskoersen), Meteoconsult (weer), Gouden Gids (Gouden Gids en telefoonboek), Gezondheidsnet, Vakantienet, Intermediair (carrièresite), Spott Multichannel (veiling) en Autotrader. AltaVistas werelwijde index is de meest uitgebreide van het hele web. 50% van de Nederlandse zoekaanvragen wordt nu al via AltaVista.com gedaan. Het internetbedrijf verwerkt op dit moment wereldwijd 35 miljoen zoekaanvragen per dag. 5% (ongeveer 52 miljoen per maand) komt uit Nederland. Buiten Nederland zijn er AltaVista-sites in de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland, Zweden en Frankrijk. 83% van de aandelen van AltaVista is in handen van CMGI, INC (Nasdaq: CMGI), Andover, Mass. De overige aandelen zijn in het bezit van Compaq Computer Corporation. Het hoofdkantoor van AltaVista bevindt zich in Palo Alto, Californië.

Deel: ' AltaVista start in Nederland www.altavista.nl '