Amazon.com kondigt strategische alliantie aan met Ashford.com

Amsterdam, 8 december 1999 - Amazon.com (Nasdaq:AMZN), marktleider in de branche van online winkelbedrijven, en Ashford.com (Nasdaq:ASFD), de grootste Internet-winkel in luxe-artikelen, kondigden vandaag een miljoenenproject op marketinggebied en een strategisch samenwerkingsverband aan voor een aantal categorieën van luxe-artikelen, zoals diamanten, horloges, zonnebrillen en schrijfgerei.

De bedrijven kondigden vandaag bovendien aan dat Amazon.com een minderheidsbelang neemt in Ashford.com. In ruil voor de investering en de marketingrelatie krijgt Amazon.com na het sluiten van de transactie ongeveer 16,6% van Ashford.com's uitstaande gewone aandelen in bezit.

Als onderdeel van het samenwerkingsverband op marketinggebied biedt Ashford.com de klanten van Amazon.com een ruime collectie artikelen aan tot 31 december 2000, dus met inbegrip van de feestdagen in 1999 en 2000. Ashford.com komt met speciale acties en unieke voordelen voor de 13 miljoen klanten van Amazon.com, die wellicht geïnteresseerd zijn in het online kopen van luxe-artikelen.

De Ashford.com site met luxe-artikelen biedt een uitgebreide collectie diamanten en meer dan 12.000 horloges, sieraden, lederen accessoires, zonnebrillen, parfums, badartikelen en producten voor lichaamsverzorging, dassen, shawls en schrijfgerei. De collectie omvat meer dan 300 topmerken, zoals TAG Heuer, Omega en Montblanc, naast splinternieuwe trendy merken als Lambertson Truex, Lisa Jenks en Killer Loop.

"Wij zoeken telkens weer naar nieuwe relaties die een bijzondere aanwinst voor ons bedrijf en onze klanten betekenen", aldus Jeff Bezos, oprichter en CEO van Amazon.com. "Door het aangaan van samenwerkingsverbanden die een grotere toegang tot kwaliteitsproducten bieden, maken we het klanten gemakkelijker om online datgene te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Wij hebben gekozen voor samenwerking met Ashford.com omdat dit bedrijf een voortreffelijke website heeft, uitstekende kwaliteit biedt en een bijzondere collectie horloges, sieraden, lederwaren en andere luxe-artikelen kent."

"Wij zijn vereerd om te kunnen samenwerken met de marktleider in e-commerce, die net zoals wij gespitst is op kwaliteit en hoogwaardige klantenservice", zo zei Kenny Kurtzman, CEO van Ashford.com. "Wij kunnen klanten van Amazon.com nu al tijdens deze feestdagen snel toegang bieden tot onze uitgebreide collectie bekende luxemerken."

Als onderdeel van de overeenkomst belegt Amazon.com 10 miljoen dollar aan aandelen in Ashford.com. De overeenkomst is onderworpen aan standaard voorwaarden voor het aangaan van overeenkomsten.

Profiel Ashford.com
Ashford.com (Nasdaq:ASFD) is de toonaangevende Internet-winkel in luxe-artikelen en de grootste Internet-aanbieder van horloges en sieraden. De e-commerce site van het bedrijf, adres http://www.ashford.com/, biedt een uitgebreide collectie diamanten en meer dan 12.000 modellen nieuwe en klassieke horloges, sieraden, lederen accessoires, zonnebrillen, parfums, badartikelen en producten voor lichaamsverzorging, dassen, shawls en schrijfgerei van meer dan 300 topmerken.
Ashford.com besteedt veel aandacht aan het creëren van een aangename en veilige omgeving voor het doen van inkopen en heeft daarom het Ashford.com Protection Plus(TM)-initiatief ontwikkeld, dat klanten toonaangevende faciliteiten op het gebied van garanties, privacy en beveiliging biedt. De hoofdvestiging van Ashford.com bevindt zich in Houston, Texas.

Over Amazon.com, Inc.
Amazon.com (Amazon.com, Inc. en alle subsidiaries) is de nr. 1 muziek-, video- en boekenverkoper op het Internet. Amazon.com opende in juni 1995 de virtuele verkoop op het World Wide Web en biedt vandaag 's werelds grootste selectie met online veilingen, speelgoed, consumenten elektronica en gratis elektronische wenskaarten. Amazon.com heeft meer dan 18 miljoen unieke titels in haar assortiment verdeeld in verschillende categorieën waaronder boeken, CD's, speelgoed, elektronica, video's, DVD's en games. Door middel van Amazon.com zShops, kan elk bedrijf of individu virtueel producten aanbieden aan de meer dan 13 miljoen Amazon.com consumenten. Door hierbij gebruik te maken van Amazon.com Payments kunnen zShop handelaren gebruik maken van creditcard transacties waardoor tijdrovende handelingen van off-line betalingen tot het verleden behoren.

Amazon.com heeft zich ten doel gesteld om 's werelds meest consumentgerichte bedrijf te worden, waar klanten alle producten die zij online zouden willen bestelen kunnen vinden en ontdekken. De door Amazon.com geactiveerde All Product Search zoekt het Web af om klanten te helpen bij het vinden van artikelen die te koop zijn via Amazon.com, Amazon.com Auctions of Amazon.com zShops. Met de All Product Search profileert Amazon.com zich als een winkelomgeving waar de consument letterlijk alles kan vinden.

Amazon.com heeft twee internationale Web sites: www.amazon.co.uk in het Verenigd Koninkrijk en www.amazon.de in Duitsland. Daarnaast exploiteert Amazon.com PlanetAll (www.planetall.com), een Web-gebaseerd adressenboek, kalender en 'reminder' service; en The Internet Movie Database (www.imdb.com), de meest uitgebreide filmdatabase met informatie over meer dan 150.000 films en entertainment programma's en 500.000 cast- en crew members vanaf het begin van de film (1892) tot aan heden. Amazon.com beheert tevens Amazon.com LiveBid Auctions (http://livebid.amazon.com), dé aanbieder van live-veilingen op het Internet.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 Public Relations
Jeroen Breuer/Evelien van Waveren