Ingezonden persbericht

Noodgreep Amazon.com

AMSTERDAM, 11-10-2001 --
Het is voor het eerst dat een internetboekhandel zijn bezoekers laat "bladeren" in de boeken. Zo zijn vanaf woensdag de kaften, omslagen, foto's en een aantal bladzijden van meer dan 25.000 boektitels online te lezen.

Regelmatig hebben klanten van Amazon.com gewezen op de beperking van internet als marktplaats: het niet kunnen bekijken van de boeken. Mede onder druk van teruglopende verkopen biedt Amazon.com deze dienst aan. Of deze actie de verkoop op korte termijn doet stijgen en de grote verliezen doen verminderen valt sterk te betwijfelen. Het niet direct beschikken over het aangeschafte produkt wordt vaak als belangrijk ander nadeel ervaren.

Sinds afgelopen woensdag staat er op de website een tabblad "look insite". Wanneer op dit tabblad geklikt wordt, verschijnt een overzicht van foto's, bladzijden en omslagen van het boek. In de toekomst zal voor meerdere boeken deze functie beschikbaar zijn. Bij de Nederlandse versie Amazon.nl zijn de nieuwe services nog niet beschikbaar.

Voor het eerst in het zesjarig bestaan van internetsite Amazone leek het erop dat de verliezen beperkt zouden blijven. In het tweede kwartaal 2001 bedroeg het nettoverlies van Amazon 168 miljoen dollar (47 dollarcent per aandeel), tegenover een nettoverlies vorig jaar van 317 milljoen dollar (91 dollarcent per aandeel). De omzet steeg in het tweede kwartaal met 16 % naar 668 miljoen dollar dit jaar. Het aandeel van Amazon, genoteerd aan de Nasdaq is het afgelopen jaar met ongeveer 80% gedaald.

Meer te lezen op www.2link.nl/amazon.html

Deel: ' Amazon.com laat 'bladeren' in boeken '