Ambtenaren beschuldigd van onjuist informeren bewindslieden

en achterhouden relevante informatie over onderzoek huisstofmijten

den haag, 20120117 -- In een brief aan minister Spies van Binnenlandse Zaken beschuldigt een klokkenluider ambtenaren ervan relevante informatie over onderzoek naar huisstofmijten achter te houden en bewindslieden in dit dossier systematisch van onjuiste informatie te voorzien. Huisstofmijten vormen een groot probleem voor de volksgezondheid. 2 tot 3 miljoen mensen hebben serieuze huisstofmijt gerelateerde klachten (Astma, COPD, eczeem, neursirritatie). De grootste chronische aandoening van kinderen beneden de 4 jaar wordt veroorzaakt door de huismijt. Dat blijkt o.a. uit een serie uitzendingen van het TV-programma Apotheek en gezondheid (RTL4).

Mevrouw Betty de Boer van de grootste regeringsfractie (VVD) heeft aangekondigd Minister Spies hierover morgen (woensdag 18 januari) vragen te zullen stellen tijdens het overleg over het Bouwbesluit. In het verleden hebben ambtenaren bewindslieden over dit dossier onjuist geïnformeerd, waardoor zij op hun beurt ook de Tweede Kamer ongewild onjuist hebben geïnformeerd. Om te voorkomen dat de kersverse minister van Binnenlandse Zaken al bij een van haar eerste optredens in de Kamer de Kamer van onjuiste informatie zal voorzien, heeft de klokkenluider de minister aangeboden de informatie van haar ambtenaren op waarheidsgehalte te controleren. De minister heeft nog niet gereageerd op dit aanbod.

Nadere informatie

Ken Luider
uwinformant@gmail.com

verkorte URL naar brief aan minister: https://iturl.nl/snpJQ