AMD introduceert 475-Mhz AMD-K6-2-processor met 3DNow!-technologie

IBM kiest snelste AMD-K6-2-processor voor Aptiva-PC's

SUNNYVALE, CALIFORNIE - 12 april 1999 - AMD heeft de 475-MHz AMD-K6-2-processor met 3DNow!-technologie geintroduceerd. De AMD-K6-2/475-processor biedt een krachtige combinatie van systeemprijs en -performance en overtreft de kloksnelheid van Intel's snelste Pentium II-processor. De nieuwe processor zal worden gebruikt in de nieuwe Aptiva PC van IBM, die via de retailkanalen op de markt zal komen.

"Met de introductie van de AMD-K6-2/475-processor leveren we opnieuw een geavanceerde, rendabele oplossing voor thuisgebruikers en het Midden- en Kleinbedrijf", aldus Dana Krelle, vice-president voor marketing bij de

Computation Products Group van AMD. "Het feit dat IBM onze snelste AMD-K6-2-processor gaat gebruiken, versterkt onze leidende positie in de retailmarkt." "IBM streeft er naar om haar klanten de best mogelijke producten met de snelste processoren te leveren", aldus Brian Connors, general-manager van IBM Consumer Systems. "Onze beslissing om de nieuwe AMD-K6-2/475-processor in onze Aptiva PC's te integreren is daarvan het bewijs. Deze processor biedt een enorme verwerkingskracht, een geweldige grafische weergave en een overweldigende multimedia-ervaring, en dat alles voor een redelijke prijs."

Over de AMD-K6-2-processor De AMD-K6-2-processor met 3DNow!-technologie biedt toonaangevende verwerkingskracht van de zesde generatie voor hedendaagse Windows-toepassingen. De processor bevat 9,3 miljoen transistoren en wordt geproduceerd door middel van AMD's 0,25 micron vijflaagse metaal procestechnologie in AMD's Fab25 waferproductie-eenheid in Austin, Texas. De AMD-K6-2-processor heeft een 321-pin ceramic pin grid array (CPGA)-behuizing die compatibel is met het Super7-platform.

3DNow!-technologie 3DNow!-technologie is de eerste innovatie aan de architectuur van de x86-processor die een significante verbetering vormt voor 3D-graphics,

multimedia en andere floating-point-intensieve PC-toepassingen. Deze technologie maakt realistische beelden mogelijk. 3DNow! is een set van 21 nieuwe instructies die gebruik maken van SIMD (Single Instruction Multiple Data) en andere performance verbeteringen die de bottleneck tussen de CPU en de 3D graphics accelerator-kaart opheffen. 3DNow!-technologie werd als een belangrijke faciliteit van de AMD-K6-2-processoren in mei 1998 geintroduceerd en was daarmee concurrerende technologieen ver vooruit. Inmiddels maken wereldwijd 13

miljoen systemen gebruik van 3DNow!-technologie. AMD-processoren met 3DNow!-technologie omvatten de complete reeks van desktop- en mobiele systemen, van systemen van minder dan tweeduizend gulden tot zeer geavanceerde notebooks op basis van de Mobile AMD-K6-2 p-processor en high-end multimedia systemen op basis van de nieuwe AMD-K6-III-processor. Belangrijke standaard API's, waaronder Microsoft's DirectX 6.x en SGI's OpenGL ondersteunen 3DNow!-technologie. Daarnaast zijn inmiddels een groot aantal hardware- en softwareproducten geoptimaliseerd voor deze technologie. Voor een compleet overzicht van hard- en software-producten die 3DNow!-technologie ondersteunen, zie de Website van AMD: www.amd.com/products/cpg/k623d/optimized.html. Toonaangevende software-titels die geoptimaliseerd zijn voor 3DNow!-technologie zijn online beschikbaar bij het 3DNow! Technology Aisle op Chumbo.com.

Prijzen De AMD-K6-2/475-processor kost 213 dollar per stuk bij orders van minimaal duizend exemplaren.

Over AMD AMD (Advanced Micro Devices) is wereldwijd leverancier van geintegreerde elektronische schakelingen voor computers, netwerk- en communicatie-apparatuur. AMD produceert microprocessoren, flash-geheugens, programmeerbare logische schakelingen en producten voor communicatie- en netwerktoepassingen. De onderneming is opgericht in 1969 en gevestigd in Sunnyvale, Californie (Verenigde Staten). In 1998 behaalde AMD een omzet van meer dan $2,5 miljard. Voor meer informatie kan men terecht op de website: www.amd.com. Men kan ook bellen met de technische hotline: 00 44-1276-803299 of een e-mail sturen aan: euro.tech@amd.com.

Voor de redactie: PBA Benelux, Anne Breimer, tel: (+31) 70 - 358 93 78 of email: anne@berg-kleijn.nl

Met vriendelijke groet/best regards,

Anne Breimer Jos van den Berg/Arie Kleijn Communicatie tel: ++ (31) (0)70 351 2464 fax: ++(31)(0)70 355 0060 PO Box 82174 . 2508 ED Den Haag . The Netherlands

Deel: ' AMD introduceert 475-Mhz AMD-K6-2-processor '