AMD meldt resultaten vierde kwartaal 1998

Sunnyvale, Californie (Verenigde Staten) - 22 januari 1999 - AMD heeft in het vierde kwartaal van 1998, dat eindigde op 27 december, een omzet geboekt van $788,82 miljoen. De netto-inkomsten bedroegen $22,32 miljoen of $0,15 per aandeel. De omzetgroei was volledig te danken aan de gestegen verkoopresultaten van de AMD-K6-2 processor met 3DNow!-technologie. De omzet nam t.o.v. het voorafgaande kwartaal toe met 15% (naar $488 miljoen) en met 29% vergeleken met het overeenkomstige kwartaal van 1997.

Het derde kwartaal van 1998 werd afgesloten met een netto-resultaat van ruim $1 miljoen, bij een omzet van bijna $686 miljoen, dat was $0,01 per aandeel. In de overeenkomstige periode in 1997 werd een omzet behaald van bijna $613,2 miljoen, wat een netto verlies inhield van ruim $12,3 miljoen ($0,09 per aandeel).

De omzet over het hele jaar 1998 van meer dan $2,54 miljard betekende een record in de geschiedenis van AMD. Het jaar bracht een verlies van bijna $104 miljoen, dat komt neer op $0,72 per aandeel. Over 1997 behaalde AMD een omzet van bijna $2,4 miljard en een netto-verlies van ruim $21 miljoen ($0,15 per aandeel). De omzet van AMD is in 1998 met 8% gegroeid, terwijl wereldwijd de halfgeleiderfabrikanten hun omzetten met percentages van twee cijfers zagen dalen. De totale omzetten van AMD's productgroepen Communications en Memory en het dochterbedrijf voor programmeerbare logisch schakelingen, Vantis, bleven nagenoeg gelijk aan die in het voorafgaande kwartaal.

De nieuwe AMD-K6-2-processor met 3DNow!-technologie werd door het publiek zeer goed ontvangen en AMD's marktaandeel in het Microsoft Windows-segment steeg dan ook. Het aantal verkochte AMD-K6-processoren nam in Q4 met 1,7 miljoen stuks toe en kwam op 5,5

miljoen, een stijging van 45% t.o.v. het voorafgaande kwartaal. In totaal werden in 1998 meer dan 13,5 miljoen AMD-K6-processoren geproduceerd, goed voor een omzet van ruim $1,25 miljard. Het merendeel van de AMD K6-processoren werd gevormd door de AMD-K6-2 met 3DNow!-technologie, die door Microsoft Windows DirectX 6.0 ondersteund wordt.

Alle AMD-processoren voor de PC-markt zijn nu uitgerust met 3DNow! De kloksnelheid van de K6-2 is naar 400MHz gebracht en de productie van dit model is sterk opgevoerd. Ook naar processoren met snelheden van 366 en 380 MHz is nog steeds veel vraag. PC's met AMD-K6-procesoren maken thans 38% uit van de Noord-Amerikaanse markt voor PC's beneden de $1000. Bij systemen tussen $1000 en $1500 is AMD's marktaandeel 37%. Van het verkochte aantal portable computers op de Noord-Amerikaanse markt was 21% uitgerust met een AMD-K6-processor. Toshiba en Compaq behoren tot de fabrikanten die notebook-PC's uitbrengen met de AMD-K6-2 met 3DNow!-technologie.

Eventueel in dit persbericht vervatte uitspraken met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen zijn gedaan onder normaal voorbehoud van onvoorziene omstandigheden.

Over AMD AMD (Advanced Micro Devices) is wereldwijd leverancier van geintegreerde elektronische schakelingen voor computers, netwerk- en communicatie-apparatuur. AMD produceert microprocessoren, flash-geheugens, programmeerbare logische schakelingen en producten voor communicatie- en netwerktoepassingen. De onderneming is opgericht in 1969 en gevestigd in Sunnyvale, Californie (Verenigde Staten). In 1998 behaalde AMD een omzet van meer dan $2,5 miljard. Voor meer informatie kan men terecht op de website: www.amd.com. Men kan ook bellen met de technische hotline: 00 44-1276-803299 of een e-mail sturen aan: euro.tech@amd.com.

Voor de redactie: PBA Benelux, Anne Breimer, tel: (+31) 70 - 358 93 78 of email: anne@berg-kleijn.nl

Met vriendelijke groet/best regards,

Meijke Vendel Jos van den Berg/Arie Kleijn Communicatie C.V. P.O. Box 82174, 2508 ED Den Haag, The Netherlands tel: (+31) 70 - 351 24 64 fax: (+31) 70 - 355 00 60

Deel: ' AMD meldt resultaten vierde kwartaal 1998 '