Rotterdam, 20 december 1999

Amerikaanse web-winkels overtreffen Nederlands aanbod Mager aanbod elektronische winkels zet Nederland op achterstand

Amerikaanse webwinkeliers doen met Thanksgiving en Kerst goede zaken. Gemiddeld geeft ieder Amerikaans huishouden dezer dagen al meer dan 200 gulden uit in webwinkels. Nederlandse huishoudens halen hiervan nog geen tiende. Ongeveer de helft daarvan wordt bovendien besteed bij buitenlandse elektronische winkels.

Recentelijk wordt in Nederland de discussie gevoerd of de consument wel behoefte heeft aan winkelen op internet. Deze tijd wordt gekenmerkt door consumptieve bestedingsrecords en een hoge, snel groeiende internetpenetratie. Het is onwaarschijnlijk dat juist bij de Nederlandse consument structureel minder vraag zou bestaan. Maar dan moet er natuurlijk wèl echt iets te winkelen zijn. Inventarisatie van het Nederlandse web-aanbod toont aan dat hier nog veel verbeterd kan worden.

Het internationale adviesbureau OC&C Strategy Consultants heeft recentelijk het Nederlandse web-aanbod geevalueerd en vergeleken met Amerikaanse web-winkels. De resultaten zijn te vinden op www.electronicshopping.nl en zijn gebruikt voor het zojuist uitgekomen boek 'E-shopping' door Gerbert, Schneider en Wiebes. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlandse webwinkels de consument weinig te bieden hebben. De mogelijkheden van internet voor aantrekkelijke winkelconcepten worden in Nederland systematisch onderbenut. Dit verklaart waarom de Nederlandse consument op dit moment de fysieke winkel prefereert. De helft van de Nederlandse sites voert een kleiner assortiment dan vergelijkbare 'echte' winkels. Nog een zwakke plek: niet meer dan 35% van de Nederlandse webwinkels biedt uitgebreide productinformatie. Extra informatie als de concertagenda of recepten, in de VS standaard, krijgt de klant maar in een derde van de Nederlandse webwinkels. Slechts 15% van de winkeliers houdt hierbij rekening met het persoonlijk profiel van de bezoeker. Minder dan 5% voegt daar een op het individu toegesneden assortiment aan toe. Ook serieuze initiatieven om klanten bijvoorbeeld via interactieve gemeenschappen te binden zijn schaars.

Het kan ook anders. In het onderzoek zijn de toonaangevende Nederlandse webwinkels met hun Amerikaanse equivalenten vergeleken (Schema). In winkeldesign en gebruiksgemak doen de Nederlandse webwinkels niet onder voor de Amerikaanse. Daarentegen blijft de Nederlandse webwinkel qua productaanbod, informatie en klantenbinding wel ver achter.

Zo kunnen in de Verenigde Staten tuinliefhebbers terecht bij het uiterst geavanceerde Garden.com: meer dan 20.000 producten, grote hoeveelheden informatie, 'chatten' met andere tuiniers, een gratis elektronisch tijdschrift en een 'garden doctor'. Een vergelijkbaar web-tuincentrum bestaat hier niet. Hetzelfde geldt voor auto's, huwelijksaccesoires, babybenodigdheden, enzovoorts. Ook thematische web-winkels als het Amerikaanse BabyService.com of de trouwsite TheKnot.com zijn hier nog nauwelijks ontwikkeld.

Daar waar wel significante Nederlandse e-shops zijn ingericht, zijn de assortimenten van de Amerikaanse tegenhangers veel breder. In Nederland voert Mycom.nl zo'n 350 computerartikelen, tegen 160.000 van outpost.com. Amazon.com regelt op verzoek zelfs 'publisher out-of stock' en 'out-of-print' titels. CD-Now kan bijvoorbeeld een 30-tal items van jazz-cornettist Bix Beiderbecke leveren. Bij Bruna.nl respectievelijk FreeRecordShop.nl zijn dit soort artikelen niet leverbaar.

De Amerikaanse web-winkeliers besteden veel aandacht aan het informeren van consumenten. Immers, daarin zit een belangrijke meerwaarde van elektronisch winkelen. Wie met de feestdagen op een etentje wil trakteren kan bij de Amerikaanse cadeausite Send.com alvast een virtuele tour door de restaurants maken. Op het Nederlandse CadeauService.nl ontbreekt daarentegen vrijwel iedere vorm van product-informatie. Amerikaanse sites geven bovendien praktische informatie: de Amazon.com klant kan precies volgen waar zijn bestelling blijft en veel sites beschikken dag en nacht over een help desk. Niet alle Nederlandse aanbieders blijven achter. Zo voorziet Gall.nl de wijnliefhebber van net zulke uitgebreide en bruikbare kennis als Wine.com.

De Amerikaanse web-winkeliers streven naar een constante dialoog met hun klanten. 1800flowers spreekt zijn klanten aan met de eigen naam, in tegenstelling tot Fleurop.nl. Het Amerikaanse Etoys.com heeft de aanrader-service die BartSmit.nl mist ("als u dit leuk vindt, moet u ook hier maar eens naar kijken"). De Amerikanen stimuleren ook heel effectief een dialoog tussen klanten onderling, in zogenaamde 'communities'. Doe-het-zelf shop Hardware.com heeft een fraaie community ("Your site on our site") met 'message boards' per klustype, 'user comments', 'e-mail updates', 'chatting' en zelfs een 'Tool school'. Bij het Nederlandse Fixet.nl kunnen de doe-het-zelvers geen onderling contact leggen.

Voor verdere informatie:
de heer Eric Wiebes
Tel.: 010-2175555

Het onderzoek is integraal gepubliceerd op internet www.electronicshopping.nl

Deel: ' Amerikaanse web-winkels overtreffen Nederlands aanbod '