Amsterdam Exchanges

STEMMINGSBEELD

OPTIEBEURS VAN AMSTERDAM EXCHANGES

Beurs in ban van ING

Vandaag was de beurs in de ban van ING. Nadat het concern maandag recordcijfers bekendmaakte kregen de beleggers vandaag de smaak te pakken. Het aandeel steeg met ruim 5% tot 52.86 (50.05 vorig slot). Een hoogste stand van 53.80 werd genoteerd. Er werden ruim 10.500.000 aandelen verhandeld. Op de optiebeurs gingen er maar liefst 19.000 contracten om. Vooral de april 55, april 57.50, oct 60.60 en de 01 oct 61.26 calls waren gewild. Tezamen waren deze series goed voor ruim 5.500 contracten. Van de totale omzet op de AEX-Optiebeurs nam ING ruim 10% voor haar rekening.

Cijfers over de groei van de industriële productie (+ 1%) in de VS die de verwachtingen van de analisten (+0.3% +0.8%) ruim overtroffen zorgden voor een licht hogere opening op Wall Street. Dit kon echter niet voorkomen dat de AEX-index uiteindelijk toch op het laagste punt van de dag eindigde. Vanochtend opende de index ruim 2.5 punt hoger op 657.39. Het slot lag op 652.34, een verlies van 2.38 punten. Rond kwart over tien werd een hoogste stand genoteerd van 660.57. Aan het einde van de sessie waren er ruim 13.000 contracten verhandeld.

In de futurespit gingen niet minder dan 21.000 contracten FTI om, met name in de februari en de maart series; 34.000 respectievelijk 12.000 contracten.

Unilever kondigde vandaag een internet joint-venture aan met het bedrijf iVillage. Aanvankelijk deed dit nieuws de koers met een kleine 6% stijgen, later op de dag zakte het aandeel iets weg om te eindigen op s
43.40.De omzet bedroeg 13.400 optiecontracten (7.3%) en 6.500.000 aandelen.

Ook uitgever Elsevier mocht zich in de belangstelling van de belegger verheugen, en verliet de beursvloer met een omzet van 11.200 contracten op een slotkoers van s 13.98 (s
14.06 vorig slot). In procenten bedroeg de omzet in Elsevier 6%.

KPN daalde met ruim s 7 van s 121.15 tot s 114. De omzet bleef beperkt tot ruim 4000 contracten. Libertel werd ruim s 2 duurder (slot: s 23.90) en noteerde een omzet van 1800 contracten.

In totaal werden er vandaag 207.629 contracten verhandeld. 182.491 opties (108.325 calls en 74.166 puts). De call/put ratio bedroeg 1.46.