Amsterdam Exchanges

STEMMINGSBEELD

OPTIEBEURS VAN AMSTERDAM EXCHANGES

Stork & Ahold sterkste stijgers

Machinebouwer Stork en grootwinkelbedrijf Ahold waren dinsdag de sterkste stijgers. Stork maakte vandaag de jaarcijfers bekend. Het bedrijf rapporteerde een belangrijk lagere winst over 1999, maar sprak de verwachting uit dat de resultaten van het jaar 2000 aanmerkelijk beter zullen zijn. Deze woorden maakten indruk op het beleggend publiek want het aandeel Stork verliet de beursvloer uiteindelijk met een winst van 13.83%.

Ahold profiteerde van een algemene opleving van de grootwinkelfondsen. Ook concurrent Laurus noteerde in de plus en verliet de beursvloer op een slotkoers van 12.70 euro. Het Zaanse grootwinkelbedrijf Ahold noteerde aan het slot een winst van 10.64%. De omzet bedroeg 22.000 optiecontracten ofwel 13.50%.

Ook Getronics kon goed meekomen en sloot 6.16% hoger op 87 euro (opening: 83 euro) bij een omzet van 3300 contracten.

Koninklijke Olie / Royal Dutch opende vanochtend op een koers van 54.01 euro, een ruime euro hoger dan het slot van de voorgaande dag. Olies sloot op 54.29 euro, tevens de hoogste koers van de dag. De omzet bedroeg 10.000 contracten (6.40%).

ABN AMRO steeg naar een slotstand van 21.50 euro, en noteerde 15.000 contracten ofwel 10% van het totaal.

Baan daalde licht, na een aanvankelijk hogere opening op 5.94 euro. Het slot lag op 5.60 euro, bij een omzet van 4000 contracten.

Onder Midkapfondsen noteerde luchtvaartmaatschappij KLM de grootste omzet, ruim 3800 optiecontracten. Per saldo daalde KLM van 19.90 euro (slotstand maandag) naar 19.35 euro. Even werd een hoogste stand van 19.85 euro bereikt maar dat niveau kon niet worden vastgehouden.

De beleggers waren vandaag over het algemeen in een opperbeste stemming, de AEX-index sloot een kleine 10 punten hoger. De opening lag op 661.93, reeds 7.50 punt hoger dan het slot op maandag. Het uiteindelijk slot lag op 664.28. Er werden ruim 7500 contracten verhandeld. Over geheel Europa waren de beurzen vriendelijk gestemd en noteerden de koersen over een breed front hoger.

Vendex-KBB behoorde tot de sterkere dalers van vandaag, het aandeel verloor 5.13% en sloot op 17.91 euro. De omzet bleef beperkt tot 533 optiecontracten.

Op de optiebeurs van Amsterdam Exchanges werden tevens ruim 9000 contracten FTI en 150 contracten FTI-light verhandeld.

In totaal werden er vandaag 161.378 contracten verhandeld, waarvan 109.068 calls en 52.310 puts. De call/put ratio bedroeg 2.09.