X
X
X Gemeente Amsterdam


AMSTERDAM KRIJGT 347 MILJOEN GULDEN VOOR IJTRAM

De gemeente Amsterdam heeft van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat de beschikking ontvangen op de subsidieaanvraag voor de aanleg van de IJtram. Hiermee zegt de minister een rijksbijdrage toe van 347 miljoen gulden. Wethouder Köhler (Verkeer en Vervoer) zal namens het college van B&W de gemeenteraad in september vragen de beschikking te accepteren en in te stemmen met een eigen bijdrage van 49 miljoen gulden. De IJtram is een snelle verbinding tussen Amsterdam Centraal Station en de nieuwe woonwijk IJburg, waar 18.000 woningen zullen worden gebouwd.

De IJtram rijdt in 18 minuten van Amsterdam Centraal Station tot het einde van de Stadsstraat op het nieuwe Haveneiland. Op dit traject van 8,5 km heeft de IJtram negen haltes: Centraal Station, Kop Oostelijke Handelskade, Kattenburgerstraat, Panamaknoop, Zuiderzeeweg, Steigereiland en haltes Haveneiland. Het is de bedoeling dat de tramlijn in een volgende fase wordt doorgetrokken naar het Strandeiland, en mogelijk zal de tram ook nog worden verlengd naar het Buiteneiland. Bij de aanleg van het IJtram-tracé wordt veel aandacht besteed aan de inrichting van de haltes, de keuze van het materiaal en de veiligheid.

De IJtram moet ruim een jaar na oplevering van de eerste woningen op IJburg vanaf eind 2002 rijden. Tot die tijd is er een busverbinding. Als IJburg is voltooid, rijdt de tram tijdens de spits elke 5 à 6 minuten, daarbuiten elke 10 à 15 minuten. De IJtram zal 35% van het aantal reizigers tussen IJburg en de binnenstad vervoeren. De verkoop van vervoersbewijzen en abonnementen dekt ongeveer 55% van de noodzakelijke kosten om de IJtram te laten rijden. In februari van dit jaar heeft de gemeenteraad van Amsterdam geld beschikbaar gesteld voor de aanschaf van 25 trams die op het tracé gaan rijden. De lage-vloer-trams zijn geschikt voor rolstoelgebruikers. De levering van de trams vindt is 2001.

Onderdeel van het project IJtram zijn de projecten IJweg Oost en de IPTA-lus. IJweg Oost is de auto-, fiets- en voetgangersroute langs de De Ruijterkade, de Piet Heinkade en de Panamalaan tot aan de Piet Heintunnel. Door de aanleg van de IJtram is het noodzakelijk dat het oude tracé van de weg wordt verplaatst en aangepast. Dit wordt door de gemeente Amsterdam aangegrepen om de gehele weg te vernieuwen. De IPTA-lus is een keerlus voor een stadstram op het voorplein bij de Passagiersterminal Amsterdam aan de Oostelijke Handelskade. Met deze keerlus is het mogelijk om een tram vanuit het centrum door te laten rijden naar voorzieningen als de Passagiersterminal en het Centrum voor Nieuwe Muziek. De aanleg van de lus ter hoogte van de terminal zal gelijktijdig plaatsvinden met de aanleg van de IJtram.

Pb-72 Amsterdam, 7 juli 1999

Deel: ' Amsterdam krijgt 347 miljoen gulden voor IJtram '




Lees ook