gemeentelijk havenbedrijf amsterdam

Persberichten

Amsterdam, 19 mei 1999

Amsterdam krijgt definitief ultramoderne containerterminal

Amsterdam wordt concurrerend alternatief voor containers

Zojuist - 19 mei 1999 - heeft de gemeenteraad van Amsterdam toestemming gegeven voor de bouw van een ultramoderne containerterminal aan de Amsterdamse Amerikahaven. Mede door de inzet van de wethouder voor de Haven, Harry Groen, is deze finale goedkeuring verkregen. Aanleg van de containerterminal kan nu binnenkort van start gaan. Met een insteekkade waar schepen van twee zijden geladen dan wel gelost kunnen worden, behoort de terminal tot de modernste ter wereld. De terminal krijgt een capaciteit van 610.000 containers per jaar en vraagt een investering van 377,5 miljoen gulden. Medio 2001 zullen de eerste containerschepen op de nieuwe terminal worden behandeld.

Het Gemeentelijk Havenbedrijf is uiterst verheugd met deze beslissing. Volgens directeur Godfried van den Heuvel is een containerterminal van groot belang voor het behoud en groei van de toegevoegde waarde en de werkgelegenheid in de Amsterdamse regio. "Onderzoek heeft aangetoond dat de werkgelegenheid met 650 directe en 2600 indirecte arbeidsplaatsen kan groeien. Voorts zal de aanwezigheid van de terminal de concurrentiekracht van het bestaande Amsterdamse bedrijfsleven versterken en het vestigingsklimaat voor nieuwe bedrijven verbeteren. Ook zal Amsterdam met deze innovatieve containerterminal een extra mogelijkheid bieden om het Nederlandse aandeel in de containermarkt in Noordwest Europa te handhaven of te vergroten."

De nieuwe containerterminal komt op een 50 hectare groot terrein op de hoek van de Amerikahaven en het Noordzeekanaal en wordt samen met de Amerikaanse stuwadoor Ceres Terminals Inc. ontwikkeld. Naast een conventionele kade van 650 meter krijgt de terminal een insteekkade van 350 meter lengte, waar schepen van twee zijden kunnen worden geladen danwel gelost. Deze innovatieve manier van containeroverslag betekent een 30 tot 50 procent kortere behandelingstijd. De terminal krijgt een capaciteit van 610.000 containers (950.000 TEU) per jaar en wordt uitgerust met in totaal 12 kranen.

Van de totale investering van 377,5 miljoen gulden komt 95,7 miljoen gulden voor rekening van het Amerikaans bedrijf Ceres, die de terminal van de gemeente gaat huren. De gemeente Amsterdam investeert 281,8 miljoen gulden in de infrastructuur en een deel van de kranen. Voor Amsterdam is het een economisch rendabel project. In de lange termijn contracten met Ceres zijn de huurinkomsten van de terminal en de kranen tegen marktconforme tarieven gegarandeerd. Bovendien zullen de opbrengsten uit het zeehavengeld voor Amsterdam toenemen.

Op zeer korte termijn verwacht het Havenbedrijf met de bouw van de terminal te starten. Naar verwachting kunnen dan medio 2001 de eerste containerschepen op de terminal worden behandeld. Gestreefd wordt naar een marktaandeel in 2010 van 3 à 3,5 procent in de containermarkt in Noordwest Europa.

Deel: ' Amsterdam krijgt definitief ultramoderne containerterminal '




Lees ook