Anderson Farahs Theater Vrij Zijn bouwt eigen theater in Alkmaar

‘Als je een visie hebt en vrienden kun je alles bereiken’

ALKMAAR, 20140408 -- Niet iedereen heeft het in zich: dromen waar kunnen maken. Als er iemand is die het wel kan, is het de in Brazilië geboren creatieve duizendpoot Anderson Farah. Ruim twee jaar geleden richtte hij een theatergezelschap op in Alkmaar en nu al heeft het gezelschap een eigen theater. Anderson Farah leeft zijn droom: ‘Als je een visie hebt en vrienden, kun je alles bereiken.’

Anderson Farah richtte eind 2011 Vrij Zijn op. In tijden waarin andere gezelschappen het moeilijk hadden, slaagde de creatief leider er met zijn gezelschap twee achtereenvolgende jaren in om een geweldig openluchtspektakel neer te zetten in de plaatselijke ijshal, inclusief historisch thema, volwassenen, kinderen, prachtige kostuums en paarden. Afgelopen jaar speelde niemand minder dan Willeke Alberti de hoofdrol. Komende zomer volgt de derde productie, genaamd Expeditie Brazilië. Gesprekken met een BN’er voor deze productie zijn in volle gang.

Loods wordt omgetoverd

Omdat de ijshal wordt verbouwd, moest er voor de komende zomer een andere locatie gezocht worden. Dat is gelukt: een loods van maar liefst 1200 m² op bedrijventerrein Oudorp. En waar een ander alleen maar een grote hal met kantoren zag, zag Anderson een eigen theater in Braziliaanse sfeer. Een theater met kleedkamers, VIP-kleedkamer, eigen kantine, toiletten en douches, een atelier en mogelijkheden om ook paarden te laten meespelen. Bovendien kunnen ook anderen straks van dit theater gebruikmaken.

Hard werken en enthousiasme

Het theatergezelschap krijgt bij de enorme verbouwing hulp van de bouwwereld en veel materiële en immateriële steun van bedrijven en particulieren. Zo is de verf kosteloos ter beschikking gesteld en worden de kleedkamers gebouwd met tussenwanden en isolatiematerialen uit een bedrijfspand dat leeg moest. Ook heeft Vrij Zijn hulp gekregen van leerlingen van het ROC Horizon College bij het aanleggen van elektra en het schilderwerk.

Op 30 augustus is de première van Expeditie Brazilië. Dan moet het theater geschikt zijn voor gebruik, het decor klaar, de teksten geleerd, de dansen ingestudeerd. Anderson schrijft als artistiek leider van het gezelschap het script, geeft acteerworkshops, maakt choreografieën en bedenkt de decors. Daarnaast helpt hij hele dagen mee met de bouw.

Met man en macht wordt er momenteel gewerkt. Het is ongelooflijk hoeveel mensen er iedere dag weer voor Vrij Zijn op de been zijn en met hoeveel enthousiasme zij dat doen. Alle hulp is enorm welkom. Maar dat het gaat lukken, daarover is Anderson zeker: ‘Het maakt me blij als ik in het theater loop en zie wat we nu al hebben bereikt. Iedere dag weer ben ik aangenaam verrast wie er komen om te helpen. Met elkaar krijgen we het voor elkaar, daar heb ik alle vertrouwen in.’

Anderson Farah

Vijf jaar woont acteur en creatief leider Anderson Farah nu in Nederland. Daarvoor woonde en werkte hij jarenlang in Duitsland. Bekend werd hij door een rol in Gute Zeiten, slechte Zeiten. In zijn jaren bij het openluchtspektakel Karl-May-Spiele groeide hij uit tot een echte publiekslieveling. In 2009 kwam Anderson naar Alkmaar. Hij had direct een doel: alles wat hij wist over theaterrealisatie, gecombineerd met zijn ontluikende liefde voor Alkmaar en zijn geschiedenis, delen met een breed publiek. In eerste instantie verklaarden mensen hem voor gek. Maar al snel wist hij een groep vrijwilligers om zich heen te verzamelen die geloofde in zijn plannen. Een hechte groep mensen die met elkaar Theaterproductie Vrij Zijn vormen.

Anderson Farah speelt zo nu en dan ook een rol in een Nederlandse serie. Zie voor meer informatie zijn website www.andersonfarah.eu.

Kennismaking

Op 15 april houdt Vrij Zijn vanaf 19.00 uur een kennismakingsavond voor bedrijven en organisaties. Ondernemers kunnen zelf het enthousiasme van Anderson ervaren en zien een heel theater verrijzen dankzij zijn beeldende verhalen. Ook krijgen ze een indruk van wat er al gedaan is in korte tijd en welke impuls het nieuwe theater voor Alkmaar kan betekenen. Ook komen? Stuur even een mailtje aan vrijzijn@onsgoededoel.nl en je krijgt een aanmeldformulier.

Deel: ' Anderson Farahs Theater Vrij Zijn bouwt eigen theater in Alkmaar '