Een Antieke Route op de Virtuele Snelweg

In 1997 begon Boudewijn Meijer met het verzamelen van antieke kaarten van West Afrika en de Goud Kust, waar hij als kleine jongen van acht jaar heeft gewoond. De passie voor het verzamelen van antieke kaarten had ook direct een effect op zijn bedrijf waar hij zijn boterham mee verdient. Een antieke kaart bleek namelijk een zeer succesvolle relatie geschenk te zijn.

Zo langzamerhand begon de collectie van kaarten uit te dijen en werd er ook interesse getoond door kennissen en vrienden. De interesse spitste zich echter toe tot kaarten van Nederland en Brabant. Een motivatie om ook deze regio's in het assortiment op te nemen.

Omdat de ambitie er niet is om een conventiele winkel te openen, en de dagelijkse werkzaamheden dat gewoon domweg niet toelaten, werd er besloten om een virtuele winkel te openen op het internet. Via de virtuele winkel kan de volledige collectie bezichtigd worden. Daarnaast staat er wat algemene informatie over het verzamelen van antieke kaarten en prenten.

Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om op basis van een plaatje op de computer een beslissing te nemen. Vooral niet als het om een kaart of prent gaat in de wat duurdere prijs klasse. Er bestaat daarom de mogelijkheid om de collectie te bezichtigen op afspraak.

In Nederland heeft de interesse in antieke een ongelofelijke toeloop genomen. Dat is alleen al te zien aan de aantal antieke beursen welk worden georganiseerd en het groot succes van het programma Tussen Kunst & Kitsch. De portemonnee laat echter niet altijd toe om tot een aanschaf over te gaan van enkele honderden of duizenden guldens. Voor slechts 20.- gulden heeft men echter al een antieke prent en voor niet minder dan 50.- al een authentieke antieke kaart. Een investering welke zeker in waarde alleen maar zal toenemen. Meer betrouwbaar dan de AEX !

16 december 1999
Boudewijn Meijer