Gemeente Antwerpen

Mediakiosken op de hoek van de straat

Op 15 januari werden de nieuwe Antwerpse mediakiosken officieel voorgesteld aan de pers en het publiek. Een mediakiosk is een gecombineerde telefoon- & multimediacel, waar burgers en toeristen allerlei nuttige informatie kunnen opvragen over o.a. evenementen, horeca, transport, stadsdiensten. Gewoon door met de vinger op het scherm te toetsen maakt de kioskgebruiker een keuze uit het multimediale info-aanbod. Dankzij de ingebouwde GIS-component (Geografische InformatieSystemen) kan hij de gezochte locaties visualiseren op een stadsplattegrond, die hij vervolgens samen met de opgevraagde gegevens kan afdrukken. Indien hij dat wenst, kan hij de hulp inroepen van de mediakiosk-assistent Merlijn.

De mediakiosken zijn het resultaat van een samenwerkingsproject tussen de stad Antwerpen, Telepolis en Belgacom. Aan het concept is heel wat onderzoek voorafgegaan. Vermits de kiosken buiten staan opgesteld moeten zowel behuizing als computerinfrastructuur aan bijzondere voorwaarden voldoen. Zo moeten de cellen tegen een stootje kunnen en bestand zijn tegen extreme temperaturen en barre weersomstandigheiden. De communicatie gebeurt via ADSL (Asymetric Digital Subscriber Lines), een techniek die snelle communicatie via gewone telefoonlijnen mogelijk maakt. Dankzij de monitoringfunctie kan de apparatuur vanop afstand worden gecontroleerd en herstart. Tenslotte werd ook veel aandacht besteed aan de ergonomie van de toepassing.

De mediakiosk is één van de middelen die Antwerpen inzet om het digitale informatie-aanbod over de stad voor iedereen toegankelijk te maken.

De eerste vijf exemplaren staan opgesteld aan:

* het Zand

* de Eiermarkt

* de Rooseveltplaats

* de Vlaamse kaai

* de Orteliuskaai.

Momenteel worden er nog vier bijkomende kiosken geplaatst.

laatst bijgewerkt op 15 januari 1998 - bedrijfseenheid informatie & districtswerking - Telepolis - e-mail: info@antwerpen.be

Deel: ' Antwerpen Mediakiosken op de hoek van de straat '