17 december 1999

"TELEFOONTIKKEN VOOR INTERNETTEN AFSCHAFFEN"
AOL/CompuServe wil hardere aanpak KPN van OPTA

CompuServe wil een harde aanpak van KPN om de ontwikkeling van Internet in Nederland veilig
te stellen. De hoge tarieven en de facturering in minuten voor het surfen zijn deze Internet-provider een doorn in het oog. Dit was CompuServe's boodschap tijdens een hoorzitting over telefoontarieven voor Internetgebruik op 14 december voor de Internet- en telecommunicatiesector. Op deze bijeenkomst, georganiseerd door OPTA, lichtte Simon Hampton van moedermaatschappij
AOL Europe de visie van CompuServe toe.

Het standpunt van CompuServe werd gedeeld door vertegenwoordigers van gebruikers. OPTA zou nog veel verder moeten gaan volgens CompuServe. Uiteindelijk zouden de telefoontikken helemaal moeten verdwijnen: surfers zouden dan een vast maandelijks bedrag voor het Internetten gaan betalen. In Groot-Brittannië heeft British Telecom al voor een dergelijke aanpak gekozen. Daar is bekend gemaakt dat Internetten buiten de piekuren minder dan NLG 50,- per maand gaat kosten, een bedrag dat volgens CompuServe nog steeds ruimte laat voor verdere verlagingen.
"De huidige tarieven, die per minuut worden berekend, zijn absurd hoog voor Internetgebruikers. Die zijn tot wel 15 maal langer online dan een gewoon telefoongesprek duurt. Ouders houden nu hun kinderen weg bij de computer uit angst voor hoge telefoonrekeningen", aldus Simon Hampton. Hij heeft de afgelopen maanden bij Kamerleden en ministeries bepleit dat, wil Nederland vaart maken op de elektronische snelweg, vaste bedragen voor het Internetten cruciaal zijn.

Vooral de dure 'telefoontik' zit Hampton dwars: "Internet komt in Nederland pas van de grond als we die afschaffen." Volgens hem is dat veel belangrijker dan de slag op het gebied van abonnementskosten die nu wordt geleverd: "Wat zijn een paar tientjes per maand voor je provider als je een telefoonrekening krijgt van honderden guldens terwijl dat nergens voor nodig is? Waarom zou je op Internet rondkijken als je iets wilt kopen wanneer je een fortuin aan telefoonkosten kwijt bent? Op deze manier staat KPN de ontwikkeling van Internet en e-commerce in de weg. Dat kan nooit de bedoeling zijn van de liberalisering van de telecommunicatiesector."

CompuServe Interactive Services is een samenwerkingsverband van Bertelsmann AG en
America Online Inc. Het bedrijf biedt Internet en online diensten en richt zich daarbij op actuele informatie, databestanden, forums en communicatiemiddelen. America Online, gevestigd in Dulles, Virginia, is internationaal marktleider in interactieve diensten en content. America Online, Inc. biedt twee wereldwijde internetdiensten aan: America Online en CompuServe. AOL werkt in Europa samen met Bertelsmann AG onder de naam AOL Bertelsmann Online Europe. Met meer dan twee en een half miljoen leden is AOL Bertelsmann Online Europe de grootste Internet Online Service aanbieder in Europa. CompuServe Benelux telt 100.000 leden.

Deel: ' AOL/CompuServe "Telefoontikken voor Internetten afschaffen" '