Gemeente Apeldoorn

Gemeente Apeldoorn sluit afvalverwerkingscontract met EDON/VAM Nieuw contract bespaart fl. 3,4 miljoen gulden per jaar

De gemeente Apeldoorn heeft een nieuw afvalverwerkingscontract afgesloten met EDON/VAM. Het contract wordt per 1 oktober a.s. van kracht en omvat de verwerking van huishoudelijk- en bedrijfsafval. De looptijd van het nieuwe contract bedraagt 20 jaar. De verwerkingsprijs van het afval is vastgesteld op fl. 200,- ton en gaat met terugwerkende kracht in op 1 januari 1998. Hiermee is dit contract ongeveer fl. 86,- /ton afval goedkoper dan het vorige contract, hetgeen de gemeente Apeldoorn een besparing oplevert van fl. 3,4 miljoen gulden per jaar.

De gemeente Apeldoorn had via het samenwerkingsorgaan Oost Veluwe (later opgegaan in de regio Stedendriehoek) een verwerkingscontract voor huishoudelijk- en bedrijfsafval met de VAM in Wijster. Dit contract had een looptijd van 15 jaar met als ingangsdatum van 7 september 1996 doorlopend tot 7 september 2011. Doordat de Vam overgenomen is door de EDON bleek er na breed overleg dat één jaar duurde- een mogelijkheid tot de aanpassing van het bestaande contract. Het nieuwe afvalverwerkingscontract, dat Head of Agreements heet, heeft dus een langere looptijd (geen 15 maar 20 jaar) en een aanzienlijk lager verwerkingstarief (geen fl. 280,-/ton afval excl. BTW maar fl. 200,-/ afval).

----------------------------
Meer informatie over dit persbericht is verkrijgbaar bij de heer R. Scholten, woordvoerder van de gemeente Apeldoorn, dienst Strategie en Communicatie. Telefoon (055) 580 1363 of mobiel 06 51 52 64 57.