Ingezonden persbericht

24 maart 2011 079pb11/GdG/SdH

Leerlingen De Heemgaard maken kennis met de schapensector

Maatschappelijke stage beleven bij agrarische ondernemers en Staatsbosbeheer

Apeldoornse school kiest voor een groene maatschappelijke stage

Van 28 maart tot en met 1 april zijn leerlingen van de Apeldoornse middelbare school De Heemgaard te gast bij verschillende agrarische ondernemers. De 3e jaars MAVO leerlingen vervullen zo hun maatschappelijke stage. Vijftien jongens en meisjes leren in deze week alles over de schapenhouderij. Zij hopen uiteraard de geboorte van een lammetje mee te kunnen maken. Door de samenwerking tussen Projecten LTO Noord en het Verenigingsburo (onderdeel van Wisselwerk) hebben leerlingen een mooie kans om meer te ontdekken over het schaap.

In de laatste week van maart gaan leerlingen van De Heemgaard op maatschappelijke stage. In plaats van het volgen van lessen gaan zij werken met schapen. Op de eerste dag, maandag 28 maart, gaan zij op zoek in winkels naar producten die afkomstig zijn van schapen, zoals kaas, wol en melk. Ook bekijken ze een film over het schaap, waarin alle aspecten van het schapenbedrijf zoals het in de loop van het jaar reilt en zeilt, aan de orde komen. 's Middags bezoeken zij een schapenboer in Klarenbeek. De volgende dagen van de week zijn gevuld met het werken met de schapen zelf. Ze gaan op pad met een schaapsherder van Hoog Buurlo van Staatsbosbeheer. Hij laat de leerlingen de taken van de hond zien en vertelt over de geschiedenis. Ook gaan de MAVO-leerlingen aan het werk op de hei. Het voer- en loopterrein moet onderhouden worden. Op een ander schapenbedrijf, bij agrarisch ondernemer De Zwaan leren de leerlingen schapen te scheren. Naar alle verwachting zullen de leerlingen op vrijdagmid dag ouderen met een verstandelijke beperking ontmoeten. Deze cliënten van 's Heeren Loo worden dan door de leerlingen rondgeleid op Hoog Buurlo. Op school hebben leerlingen zich kunnen inschrijven voor programma's. Voor het programma met het thema Schaap konden een maximum van vijftien leerlingen zich inschrijven. Het maximale aantal was enthousiast voor de maatschappelijke stage in de schapenhouderij.

Maatschappelijke Stage in het Groen
Vanaf september 2011 is de Maatschappelijke Stage (MaS) verplicht voor middelbare scholieren. Zij moeten tijdens hun middelbare school carrière 30 uur vrijwilligerswerk doen bij maatschappelijke organisaties. De Scholengemeenschap De Heemgaard in Apeldoorn kiest voor de invulling van de MaS voor samenwerking met het Verenigingsburo in Apeldoorn. Eén van de mogelijkheden voor de leerlingen is om een week kennis te maken met de agrarische sector. Met het werken bij Staatsbosbeheer, waar vrijwilligers veel onderhoudswerk verrichten, en het rondleiden van mensen met een verstandelijke beperking leren de leerlingen wat het betekent om vrijwillig, dus zonder betaling, je in te zetten voor een ander. Ook leren de leerlingen op deze bijzondere manier de schapensector beter kennen.

Deel: ' Apeldoornse middelbare school De Heemgaard kiest voor groene stage '