Voor de wereldwijde markt

Apple brengt bètaversie uit van QuickTime 4 met streamingfunctionaliteit

Apple levert als eerste open Streaming Server-programmatuur

Bunnik, 19 april, 1999 ­ Apple Computer, Inc. heeft vandaag een bètaversie uitgebracht voor zowel Macintosh als Windows van QuickTime 4, Apple's toonaangevende multimediaprogrammatuur. QuickTime 4 maakt "streaming" mogelijk van (live) beeld en geluid via het Internet en maakt als eerste gebruik van de open industriestandaardprotocollen RTP en RTPS voor streaming via het Internet. Daarnaast heeft Apple aangekondigd dat er licenties zullen worden verstrekt voor haar open Streaming Server-programmatuur volgens het "Open Source"-principe (zie het persbericht over dit onderwerp). De bètasoftware bevat tevens de geheel vernieuwde QuickTime Player, waarmee QuickTime-materiaal gemakkelijk kan worden bekeken, en diverse uitbreidingen voor QuickTime PictureViewer en de QuickTime Plug-in.

"Apple is voor streaming via het Internet overgestapt op een open-servermodel waarop geen eigendoms-rechten rusten en we stellen nu zelfs serverprogrammatuur beschikbaar via Public Source-licenties," aldus Steve Jobs, interim-CEO van Apple. "Vanaf vandaag hebben informatieleveranciers, Internet-aanbieders en netwerkbeheerders daadwerkelijk een keuze ­ ze zijn nu niet langer gebonden aan de serverprogrammatuur van Real Networks en de daarbij behorende kosten."

De nieuwe streamingfunctionaliteit van QuickTime 4 maakt het mogelijk om beeld en geluid al dan niet live af te spelen. Hiervoor zijn diverse compressie- en decompressiemethoden beschikbaar, zodat zelfs via een 28,8K-modem een goede kwaliteit haalbaar is.

De belangrijkste kenmerken van QuickTime 4 zijn:

… QuickTime Player, met intuïtieve regelaars, een indrukwekkend uiterlijk en directe toegang tot het Internet. QuickTime Player is tevens voorzien van regelaars voor de balans, het volume en de hoge en lage tonen.

… QuickTime PictureViewer, met ondersteuning voor een groot aantal beeldstructuren, waaronder BMP, GIF, JPEG, PICT, PNG, SGI, TIFF, Adobe Photoshop en FlashPix.

… QuickTime Plug-in, waardoor Microsoft Internet Explorer, Netscape Navigator en de webbrowser van America Online probleemloos QuickTime-media op een webpagina kunnen afspelen.

… Compressietechnieken, waarmee informatieleveranciers hun materiaal kunnen optimaliseren voor relatief langzame Internet-verbindingen en voor het afspelen vanaf cd-rom en dvd-rom. Tot deze technieken behoren onder andere MPEG-1 layer 3 (MP3), Sorenson Video, QDesignMusic, Qualcomm PureVoice, H.261, GSM en DVI.

… Ondersteuning van de streaming-standaards van de Internet Engineering Task Force (IETF) door middel van de netwerkprotocollen RTP, RTSP, SDP, FTP en HTTP.

… Ondersteuning van diverse video- en animatiestructuren, zoals AVI, DV, Macromedia Flash, OpenDML, GIF en FLC.

… QuickTime for Java, waardoor Java-applets overweg kunnen met de QuickTime-API.

… Nieuw, klein installatieprogramma dat het downloaden aanzienlijk versnelt, met name wanneer de Internet-verbinding een kleine bandbreedte heeft.

Klanten kunnen nu binnen een mum van tijd beschikken over QuickTime dankzij de mogelijkheid om alleen de onderdelen van QuickTime te downloaden die direct nodig zijn. Bovendien vinden updates automatisch plaats.

QuickTime 4 Pro bevat alle functies van QuickTime 4 en biedt tevens de volgende geavanceerde bewerkings- en afspeelmogelijkheden:

… Bewerking van meerdere structuren: video en audio kunnen worden geïntegreerd en omgezet in elke structuur die door QuickTime wordt ondersteund, waaronder streaming.

… Geavanceerde exportmogelijkheden: illustraties kunnen worden gemanipuleerd en vervolgens worden geconverteerd naar een standaardpublicatiestructuur, zoals Adobe Photoshop, TIFF, BMP, PICT, PNG en JPEG.

… Mogelijkheid om een diapresentatie te maken bestaande uit beeld en geluid.

… Nieuwe filters waarmee films en illustraties kunnen worden verfraaid.

… QuickTime-films kunnen zo worden bewerkt dat ze via streaming kunnen worden verspreid.

Beschikbaarheid, prijzen en systeemvereisten
Macintosh en Windows-gebruikers kunnen een gratis bètaversie van QuickTime 4 downloaden vanaf de QuickTime-website van Apple: www.apple.com/quicktime. De uitgebreide afspeel- en bewerkings-mogelijkheden van QuickTime 4 Pro zijn verkrijgbaar voor $29,99*. Geregistreerde gebruikers van QuickTime 3 Pro beschikken na het downloaden van de bètaversie van QuickTime 4 direct (en zonder extra kosten) over de mogelijkheden van QuickTime 4 Pro.

De systeemvereisten voor Mac OS-computers zijn: een 68020-, 68030-, 68040- of PowerPC-processor; voor computers met een 68020-, 68030- of 68040-processor wordt ten minste 8 MB RAM-geheugen aanbevolen, voor computers met een PowerPC-processor ten minste 16 MB; MAC OS 7.1 of hoger. Voor streaming is een PowerPC-processor vereist.

De systeemvereisten voor Windows-computers zijn: Intel- of gelijkwaardige processor, of een MPC2-pc met minimaal een 486-processor van 66 MHz; ten minste 16 MB RAM-geheugen; Windows 95, Windows 98 of Windows NT 4.0; Sound Blaster of gelijkwaardige geluidskaart en luidsprekers; aanbevolen wordt DirectX versie 3.0 of hoger. Voor streaming is een Pentium-processor vereist.

* Genoemde prijzen zijn de huidige adviesprijzen in Amerikaanse dollar. Prijzen voor de Europese markt zullen t.z.t. bekend worden gemaakt.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Mac OS en QuickTime zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Andere merk- en productnamen die worden genoemd, kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: http://www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: http://www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: http://www.apple.com/pr

Voor technische ondersteuning kunt u terecht bij het Apple Assistance Center: 020-346 9104.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62