Apple Benelux

Think different.

Apple introduceert de vernieuwde Power Macintosh G3

Nieuwe lijn met de snelste PowerPC-processors, razendsnelle 3D-weergave en zeer scherpe prijzen

Bunnik, 5 januari 1999 – Apple Computer, Inc. heeft een volledig vernieuwde lijn van de bijzonder succesvolle Power Macintosh® G3-computer geïntroduceerd. Deze lijn is uitgerust met de nieuwe, op koper gebaseerde PowerPC-processor van 400 MHz en de nieuwste en snelste chip voor versnelde 2D- en 3D-weergave: de zojuist uitgebrachte ATI RAGE 128. Bovendien hebben is het moederbord van de nieuwe G3’s voorzien van 10/100 BASE-T Ethernet, USB en Firewire van 400 Mbps. De nieuwe Power Macintosh G3-lijn heeft een fraaie, doorschijnende minitower-behuizing en een revolutionair openingsmechanisme waardoor uitbreiden heel eenvoudig is. Bovendien is deze nieuwe lijn scherp geprijsd met een adviesprijs die begint bij $1599.

"De oorspronkelijke Power Macintosh G3 was eigenlijk niet te evenaren, maar toch zijn we erin geslaagd om een nieuwe lijn uit te brengen die vanwege zijn enorme vermogen, zijn grafische prestaties en zijn vormgeving de concurrentie een gevoelige slag zal toebrengen," aldus Steve Jobs, Apple’s interim-CEO. "Nu de nieuwe Power Macintosh G3 er is, zullen gebruikers in het vervolg hogere eisen gaan stellen aan een pc."

Wanneer gebruikers naast een Power Macintosh G3 ook nog een van de nieuwe Apple Studio Display-beeldschermen aanschaffen, zijn ze verzekerd van het meest complete Macintosh® systeem van dit moment. De nieuwe Power Macintosh G3-lijn is de ideale keuze voor ontwerpers en grafici die met zeer veeleisende grafische pakketten werken, voor thuisgebruikers die de nieuwste en mooiste spellen willen spelen en bovendien op het Internet uit de voeten willen kunnen, en voor mensen uit het onderwijs die een snelle computer willen waarmee ze de komende jaren vooruit kunnen. De afgelopen acht maanden zijn voor de Macintosh meer dan dertienhonderd nieuwe programma’s op de markt gebracht en de nieuwe Power Macintosh G3 is ideaal om de nieuwste programmatuur op topsnelheid te kunnen gebruiken.

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe Power Macintosh G3-lijn op een rij:

•De snelste PowerPC G3-microprocessors tot nu toe, met een snelheid van 300 MHz, 350 MHz of 400 MHz, en uitbreidbaar tot 1 GB DRAM via 4 DIMM-sleuven
•ATI RAGE 128 grafische controller met 16 MB grafisch SDRAM-geheugen en ondersteuning voor QuickDraw® 3D RAVE en OpenGL, waardoor de nieuwste spellen, films en videobewerkingsprogrammatuur een extra dimensie krijgen
•Doorschijnende blauw/witte minitower-behuizing waarin de uitbreidingssleuven en het geheugen bijzonder eenvoudig bereikbaar zijn
•Twee 400-Mbps FireWire-poorten en twee 12-Mbps USB-poorten waarop de nieuwe generatie camera’s, printers en opslagapparatuur kan worden aangesloten; USB-toetsenbord en USB-muis •100-MHz systeembus voor een snelle gegevensuitwisseling •Meer uitbreidingsmogelijkheden met drie 64-bits PCI-sleuven van 33 MHz en één 32-bits PCI-sleuf van 66 MHz voor een grafische kaart •Snelle netwerkverbindingen via 10/100BASE-T Ethernet •Diverse opslagmogelijkheden, zoals Ultra ATA-33- en Ultra2 SCSI LVD-harde schijven
•ADB zodat gebruikers hun huidige beeldschermen en randapparatuur kunnen aansluiten

Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe Power Macintosh G3’s zijn per direct verkrijgbaar via de Apple Store en de erkende Apple leveranciers, in meer dan tienduizend “build-to-order” (BTO) configuraties, bijvoorbeeld met optisch dvd-RAM (een primeur) en de binnenkort verkrijgbare schijven van 100 GB en een Gigabit Ethernet-communicatievoorziening. De volgende standaardconfiguraties zijn nu al wereldwijd verkrijgbaar bij de Apple resellers en de Apple Store:

* Power Macintosh G3 (adviesprijs $1599)
300 MHz/64 MB DRAM/512 KB level 2 “backside”-cache/ATI RAGE 128 met 16 MB video-SDRAM/6 GB Ultra ATA-harde schijf/cd-romspeler met 24-voudige snelheid (maximaal)/FireWire/USB/10-100BASE-T Ethernet
* Power Macintosh G3 (adviesprijs $1999)
350 MHz/64 MB DRAM/1 MB level 2 “backside”-cache/ATI RAGE 128 met 16 MB video-SDRAM/6 GB Ultra ATA-harde schijf/dvd-video/FireWire/USB/10-100BASE-T Ethernet