Voor de wereldwijde markt

Apple introduceert Mac OS 8.6

Gratis update van het Mac OS biedt verbeterde Sherlock-zoekmogelijkheden, een grotere systeemstabiliteit en langere gebruiksduur PowerBook-batterijen

Bunnik, 10 mei 1999 ­ Tijdens de jaarlijkse Worldwide Developers Conference (WWDC) heeft Apple Computer, Inc. vandaag Mac OS 8.6 geïntroduceerd, een update van het Macintosh besturingssysteem die een nog eenvoudiger te gebruiken en een nog krachtigere Sherlock-zoekvoorziening biedt, die de systeemstabiliteit vergroot en die PowerBook-gebruikers in staat stelt nog langer te werken met hun batterij. Mac OS 8.6, een gratis update voor gebruikers van Mac OS 8.5, kan vanaf vandaag gratis worden gedownload via www.apple.com/macos (of www.apple.com/nl).

"Mac OS 8.5 is wereldwijd bijzonder goed aangeslagen en Sherlock heeft de wijze veranderd waarop mensen informatie op het Internet benaderen", zo verklaarde Phil Schiller, Vice President Worldwide Product Marketing van Apple. "Mac OS 8.6 is op dit geweldige fundament gebaseerd en heeft een groot aantal nieuwe voorzieningen waarmee miljoenen Macintosh gebruikers hun voordeel kunnen doen, of zij nu met een iMac, PowerBook of Power Macintosh werken."

De belangrijkste nieuwe kenmerken van Mac OS 8.6 zijn:

… Een bijgewerkte versie van Sherlock, de persoonlijke speurder die in Mac OS 8.5 werd geïntroduceerd, met meer dan 25 plug-ins waarmee populaire websites als CNN Interactive, CNET, Amazon.com, Barnes and Noble, Music Boulevard en Rolling Stone bijzonder snel kunnen worden doorzocht en waarmee Internet-zoeksites als Alta Vista, Excite, HotBot, Infoseek en Lycos kunnen worden benaderd. En met de "zoek op inhoud"-voorziening van Sherlock kan nu ook worden gezocht in PDF- en HTML-bestanden op harde schijven.
… Geavanceerde stroombeheertechnologieën waarmee de gebruiksduur van PowerBook-batterijen op PowerBook-computers met meer dan een uur wordt verlengd.
… Ondersteuning voor een groot aantal IRDA-geschikte mobiele telefoons van Nokia en Ericsson, waarmee PowerBook-gebruikers via hun mobiele telefoon e-mail kunnen ophalen en het Internet kunnen benaderen (dit vereist een compatibele PowerBook, een mobiele telefoon en een abonnement bij een Internet-aanbieder).
… Verbeterde USB- en FireWire-integratie voor superieure plug-en-play en ondersteuning voor de nieuwste USB- en FireWire-randapparatuur.
… Ondersteuning voor dvd-ramschijven, zodat gebruikers met behulp van deze nieuwe standaard grote hoeveelheden informatie kunnen bewaren en toegankelijk kunnen maken.
… Verbeterde ondersteuning voor spelprogramma's dankzij de integratie van de Game Sprockets-technologie van Apple, de basis voor een groot aantal populaire Macintosh spelprogramma's.
… Mac OS Runtime for Java (MRJ) 2.1.1, de meest recente versie van de Java Virtual Machine van Apple, die Java-programmatuur tot vijfmaal sneller* uitvoert en ondersteuning biedt voor JDK 1.1.7.
… AppleScript 1.3.7, met scriptbare toegang tot Internet zodat Macintosh gebruikers informatie en gegevens automatisch kunnen up- en downloaden. Tevens biedt deze versie de mogelijkheid om AppleScripts op een vooraf bepaald tijdstip te laten uitvoeren, zodat ze worden geactiveerd op een tijdstip waarop de computer niet wordt bediend.
… ColorSync 2.6.1, dat grotere automatiseringsmogelijkheden biedt via verbeterde AppleScript-integratie, eenvoudige configuratie van ColorSync-profielen en CMM-selecties en ondersteuning voor JPEG- en GIF-bestanden.

Prijs en beschikbaarheid
Gebruikers van Mac OS 8.5 kunnen Mac OS 8.6 gratis downloaden via www.apple.com/macos (of www.apple.com/nl). Mac OS 8.6 is tevens beschikbaar op cd-rom voor gebruikers van Mac OS 8.5 voor de prijs van Hfl. 45 excl. BTW (bestelformulieren zijn ook beschikbaar via de Apple websites). Mac OS 8.6 wordt met onmiddellijke ingang geleverd op een groot aantal Macintosh computers en over enkele weken zullen alle Macintosh computers worden geleverd met Mac OS 8.6.

Apple introduceerde vandaag tevens de nieuwe PowerBook-computers, waarmee de PowerBook zijn reputatie van snelste notebook ter wereld handhaaft. De nieuwe PowerBook-computers zijn uitgerust met PowerPC G3-processors tot 400 MHz en zijn daarmee meer dan tweemaal zo snel als de snelste Intel-notebooks, zo is gebleken uit benchmark-tests**. Verder is de nieuwe PowerBook voorzien van een batterij waarmee tot vijf uur lang kan worden gewerkt (met de optionele tweede batterij erbij kan tot 10 uur lang worden gewerkt). De nieuwe PowerBook is bijna 20 procent platter en met zijn 2,68 kilo bijna een kilo lichter dan zijn illustere voorgangers.

Tevens heeft Apple vandaag de beschikbaarheid bekendgemaakt van de Macintosh versie van de OpenGL 3D graphics-programmatuur en heeft Apple een overeenkomst gesloten met Dragon Systems om de bekroonde spraakherkenningsprogrammatuur van Dragon Systems te introduceren op de Macintosh.

* Gebaseerd op tests van Apple waarbij gebruik is gemaakt van de CaffeineMark3-benchmark-test, een standaard in de computerindustrie.
** Gebaseerd op de ByteMark-processortest, een standaard in de computerindustrie.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, AppleScript, FireWire, Mac OS, Macintosh en PowerBook zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Sherlock is een handelsmerk van Apple Computer, Inc. Alle andere merknamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: http://www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: http://www.apple.nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: http://www.apple.com/pr

Voor technische ondersteuning kunt u terecht bij het Apple Assistance Center: 020-346 9104.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62