Voor de wereldwijde markt

Apple introduceert nieuwe versie van Java voor de Macintosh

Bunnik, 15 februari 1999 ­ Apple Computer heeft vandaag een belangrijke nieuwe versie aangekondigd van de Java Virtual Machine (JVM) voor de Macintosh. Toonaangevende vergelijkende CaffeineMark3-onderzoeken hebben aangetoond dat de nieuwe versie, MRJ 2.1, tot vijf keer sneller is dan vorige Java-versies voor de Macintosh. Mac OS Runtime for Java 2.1 kan vanaf vandaag gratis worden gedownload vanaf de volgende Apple website: www.apple.com.

"Klanten zullen direct merken dat MRJ 2.1 betere prestaties levert", aldus Avie Tevanian, Senior Vice President softwareontwikkeling van Apple Computer. "De nieuwe versie is speciaal ontwikkeld voor het gebruik van Java-toepassingen van bedrijven zoals Autodesk, Oracle, SCT en Zero G Software."

MRJ 2.1 is gebaseerd op de Java Development Kit (JDK) 1.1.6 van Sun Microsystems en stelt Macintosh ontwikkelaars in staat de mogelijkheden van Java-toepassingen uit te breiden door ze te koppelen aan belangrijke Apple technologieën zoals QuickTime en AppleScript. De nieuwe MRJ 2.1 biedt:

Symantec's geavanceerde Just In Time (JIT)-compiler voor Java, alsmede een betere grafische, imaging-, threading- en netwerkfunctionaliteit waardoor MRJ 2.1 tot vijf keer sneller is dan voorgaande versies. Compatibiliteit met JDK 1.1.6 van Sun Microsystems. Hierdoor komen nieuwe Java-functies beschikbaar voor het Mac OS en wordt een optimale compatibiliteit geboden met hedendaagse Java-toepassingen. Ondersteuning voor AppleScript zodat Java-applets gebruikt kunnen worden in combinatie met andere AppleScript-applicaties. Ondersteuning voor QuickTime voor Java, dat deel zal uitmaken van de volgende QuickTime-versie. Ondersteuning voor Swing, een gebruikersinterface-toolkit waarmee Java-applicaties hetzelfde "uiterlijk" kunnen krijgen als andere Macintosh toepassingen.

Mac OS Runtime for Java 2.1 vereist een Apple Macintosh computer met PowerPC-processor, Mac OS 7.6.1 of hoger en minimaal 32 MB RAM.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, AppleScript, het Apple logo, Macintosh, Mac OS en QuickTime zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Andere merk- en productnamen die in dit document worden genoemd kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: http://www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: http://www.apple.nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: http://www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62